Brev:
Spiser mere i dagplejen end hjemme
7. maj 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Spiser mere i dagplejen end hjemme
Hej Helen
Vi har en dejlig søn på lidt over 2 år. Han er sund og rask, aldrig syg og elsker frugt! Vores problem er nok et luksusproblem, men jeg vil gerne lige høre din mening alligevel.
Tristan spiser alt, hvad der bliver serveret i dagplejen - fisk, varm mad, rugbrød med alverdens pålæg, osv., men herhjemme vil han ikke spise sådan noget mad. Jeg laver sund og varieret kost til os alle, men han vil kun have franskbrød i alle afskygninger, boller, kartofler (let kogt, og derefter stegt færdig i ovn), pasta, rå grøntsager (gulerødder, rød peber, agurk, tomat, osv.) og frugt i alverdens afskygninger.
Andre ting, f.eks. ofte kød (kylling, kalkun, kalv, okse) og kogte grøntsager, fjerner han fra tallerknen eller siger nej tak til. Og nægter at smage, selvom vi forsøger at overbevise ham om, at han vil kunne lide det. Han er dermed også ligeglad med, at vi spiser noget, som han ikke får (troede faktisk, at han i denne alder absolut ville have det samme som os, men nej :-).
Det skal lige tilføjes, at han før han kom i dagpleje spiste ALT med stor velbehag (11 mdr.). Dagplejen var han ikke begejstret for og nægtede at spise, hvilket for mig at se er en normal reaktion for et barn, der har masser af temperament og som skal vænne sig til noget nyt. Dagplejemoren fandt dog ud af, at han gerne ville have smøreost på rugbrød, så det fik han hver dag. Og så var det, det gik galt (ikke at jeg bebrejder dagplejemoren, der jo bare ville have mad i ham). Han nægtede kategorisk at spise herhjemme - kun ovennævnte.
Vi skiftede dagplejemor i januar i år, og den nye dagplejemor giver ham god og varieret kost, som han altså spiser, men stadig ingen ændring herhjemme.
Er det, fordi han har så stor respekt for den nye dagplejemor, at han simpelthen ikke "tør" andet? Jeg må ærlig indrømme, at det faktisk ikke har bekymret mig, da han jo er sund og rask og ligger i gennemsnit af både højde og vægt. Humøret og energien fejler heller ikke noget. Når han får pasta er det fuldkornspasta, så det mætter, og franskbrødet er groft med kerner i forsøg på at opveje den manglende variation. Indtil videre har jeg bare troet, at det er en fase - og jeg har sat min lid til, at hvis han er sulten, så skal han nok spise det, der bliver serveret, men det har nu stået på i over ½ år... Skal vi være bekymret, og hvad kan vi i så fald gøre, tror du?
På forhånd tak for svar.
Mange hilsener
Seja