Svar: Falder i søvn på maven og natmad
6. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Kaye
Når børn selv begynder at vende sig rundt og triller omkring, så skal de naturligvis have lov til det. Det er rigtig godt at Aksel er så mobil og du må gerne lade ham falde i søvn på maven. Det er så fint at du vender ham om på ryggen inden du selv går i seng og triller han så rundt igen i løbet af natten, så sker der ikke noget ved det.
Sundhedsstyrelsen skriver: " Når spædbarnet selv kan vende sig, er der ingen grund til at bekymre sig om, at barnet vender sig og sover videre på maven". Citat "Vuggedød kan forebygges - anbefaling for sundhedspersonale 2006".
De fleste børn er faktisk ret gamle før de kan undvære natmaden kl. 23-24. Det er helt alderssvarende passende at din dreng puttes om aftenen med amning, får mælk igen sen aften og så sover igennem til næste morgen tidlig. At sove igennem er faktisk at han sover mellem 5-7 timer og det gør han nu. Nogle vælger at bibeholde den sene aftenamning fordi den for det første gør at barnet så sover hele natten og for det andet fordi det at sikre barnet mælk på dette tidspunkt sikrer at mælken ikke påvirker barnets indtag af anden mad i løbet af dagen. Derfor vil de fleste børn først omkring 9 måneders alderen begynde at kunne undvære den helt - naturligvis er børn også her forskellige, nogen vil kunne før og andre lidt senere ...
I takt med at din dreng bliver ældre, vil amningerne naturligt skulle skrues ned og indtaget af rigtig mad skrues op. Med den alder han har nu vil 5-6 amninger ofte være nok til at dække indtaget af mælk. I måneders alderen vil 4 amninger ofte være passende i 8-9 måneder 3 amninger og de vil så ofte ligge f.eks. tidlig morgen, aften og sen aften. Efter 10 måneders alderen er to amninger passende og her vil man ofte amme morgen og aften.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske