Svar: Hvor meget mad pr. døgn?
7. marts 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Heidi
Med hensyn til reglen om 1/6 af vægten så gælder dette kun de første måneder, hvor barnet ikke bliver ernæret med andet end modermælk/erstatning. Da Sebastian er godt igang med skemaden, kan du ikke længere bruge denne rettesnor.
Børn er jo forskellige og nogle spiser mere end andre. Når du udregner mælkeindtaget skal ud også tage den mælkemængde med, som du laver grød af. På samme måde som yoghurt og ost også tæller med i regnskabet, når han bliver så gammel at han skal til at have dette. Hvis han tisser godt og vokser ogtrives, så må du gå ud fra at han tager hvad han har behov for. Du fortæller også at han ikke tømmer flaskerne, hvilket jo viser at han har tilbudet, men selv siger fra, og det er vel et sundhedstegn?:o)
Med hensyn til mælk, så må man fra 6 mdr´s alderen gerne give almindelig mælk af kop. Det vil sige små slurke. Mælk der gives på flaske skal fortsat være erstatning. DEt er rigtigt at det har været meget diskuteret, hvilken type mælk man skal anbefale. Spørger du mig, så vil jeg sige at børn under et år bør få sødmælk, simpelthen fordi de vokser så meget som de gør og har behov for den ekstra energi, som sødmælken indeholder. Vokser og trives barnet som det skal kan man efter et års alderen gå over til letmælk. Det betyder dog også, at hvis man er på besøg hos familien som ikke har andet end lette mælkeprodukter i huset, så skal man som mor ikke gå i coma over at der ikke findes sødmælk til ens barn, så giver man bare de lettere produkter.
Jeg synes ikke du skal droppe en af flasker eller trække den længere. Da din søn jo er holdt med at spise om natten er det vigtigt at du får ham fyldt ekstra godt op om dagen.
Din søns mavesæk er ikke særlig stor, så han kan godt blive mæt af små portioner. Netop derfor er det også vigtigt at tilbyde små hyppige måltider i stedet for få og store.
Fortsat held oglykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske