Brev:
Hvor meget mad pr. døgn?
7. marts 2004
Alder:
5 mdr.
Hvor meget mad pr. døgn?
Hej
Jeg har fået nogle gode svar af dig før, så nu prøver jeg igen.
Min dreng er lidt over 5 måneder. I løbet af en dag får han 200ml modermælkserstatning tidlig morgen, 200ml formiddag, grød af 2dl vand + hvad dertil hører af mel- og modermælksmængde. Herefter tilbyder jeg ham en flaske som han ikke tager noget af(stort set). Er den flaske nødvendig, når han har fået erstatningspulver i grøden og får nogle slurke vand bagefter?
Igen til eftermiddag efter 1/2 kogt most pære eller æble 200ml mælk, til aften lidt kartoffelmos eller gulerod (det er han ikke så vild med som grød, så det bliver ikke til så mange skefulde) + 200ml mælk. Et par timer efter inden sengetid kl. ca 20 får han 200ml vælling.
Alle flasker dagen igennem drikker han ca halvdelen af, altså 500-600ml ialt og så grød osv. + jeg giver ham lidt vand et par gange om dagen. Det er da for lidt mælk er det ikke?
Han er godt i stand!!!glad, frisk og aktiv, så han virker ikke til at mangle noget, men jeg synes der står alle steder at de skal drikke 1/6 af deres vægt, han vejer 8,5 kilo, men begynder grød, lidt frugt- og kartoffelmos at mætte så meget og tæller pulveret i grøden med som en flaske?
Skal jeg evt droppe en af flaskerne og "trække den lidt"?
For et par uger siden droppede jeg natflasken, for han sover fra 20-6 om morgenen, vågner en enkelt gang eller 2 halvt op, men sutten kan klare det. Han falder i søvn uden sut, så det er ikke fordi den falder ud han vågner, men heller ikke fordi han er sulten, for så går jeg ud fra han ville vågne helt.
Lige et tillægsspørgsmål, hvornår må de få "rigtig" mælk, og skal det ikke være letmælk, læser alle steder det skal være sød men min egen sundhedsplejerske sagde let?
Jeg ved godt man skal tage efter om barnet trives og det gør han, men jeg synes mængden af mælk virker meget lille (desuden gylper han en del i løbet af dagen som jo heller ikke bliver nede og mætter) og jeg vil gerne være sikker på det ikke på længere sigt betyder noget med mælkemængden.
På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Heidi og Sebastian.