Svar: Madplan 7-8 mdr
7. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Netop i 7-8 mdr´s alderen skal barnet til at lære at tygge og det kan gøre det lidt sværere at finde den rette mad, fordi man som forældre er bange for at barnet får maden galt i halsen.
Det kan være en god forberedelse at begynde at mose grøntsagerne med en gaffel istedet for at findele dem til mos. Din datter skal lære at tygge maden, vende den inde munden og synke den, hvilket kræver lidt øvelse, men øvelse gør jo mester. Derudover kan du give hende en skorpe eller andet brød, som hun kan sidde med i hænderne, blødgøre med sit spyt og bide af. Efterhånden som hun bliver bedre til at tygge kan du give hende bær og små frugtstykker.
Med hensyn til rugbrød, så er det en god idé i begyndelsen at vælge brød uden hele kærner, altså de bløde brødtyper. Begynde med smørbart pålæg og skær brødet i meget små hapser, som gøres lidt større efterhånden som barnet vænner sig til konsistensen.
Omkring 8 mdr´s alderen kan du også så småt begynde at give din datter ris og pasta.
For at undgå at din datter får maden galt i halsen er det vigtigt at maden er så blød at hun kan tygge den. Selvom hun måske ikke har fået tænder kan hun godt tygge maden med gummerne. Grøntsager koges derfor ekstra bløde, moses i begyndelsen med en gaffel og skæres senere i små stykker. Lad også din datter få majs, ærter og lignende, så hun kan øve sig i pincetgreb og med to fingre føre maden til munden.
Kød og fisk i stykker skal også være mørt og let at tygge. Kødboller eller frikadeller af kød eller fisk kan være gode, men også kartofler med hakket kød og lidt sovs er godt.
God appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske