Svar: Komælk og allergi
2. juni 2003
Alder:
18 år
Kære Mælke-elsker
Man deler allergi ind i to typer: Fødemiddelallergi og inhalationsallergi.
Den hyppigste fødemiddelallergi er mælkeallergi og de seneste oplysninger jeg har fået lyder at 3% af befolkningen i Danmark har mælkeallergi. Symptomerne på mælkeallergi vil være opkastning, diarré og mavesmerter. Der vil ofte også være eksem.
Børn vil godt kunne "vokse fra" deres mælkeallergi, men man taler om en tolerance, hvilket betyder at barnet aldrig vil kunne tåle ret meget mælk. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man drikker mælk fordi man derved få et vigtigt tilskud af calcium. Størstedelen af kroppens calcium findes i skelettet, men calcium er også en vigtig bestanddel af alle celler og indgår også som en del i blodet.
Mælk er den vigtigste kilde til calciumindtagelse i Danmark. Ost bidrager med 20% og kornprodukter med 10%. Postevand har et relativt højt indhold af calcium, dog lidt afhængig af hvor i landet man bor og der er også en del calcium i grønne grøntsager som f.eks. broccoli, kål og salat.
Den anbefalede mælkemængde er fra 1 års alderen ½ liter om dagen. Undersøgelser har vist at calcium indtagelsen i Danmark generelt ligger højere end de anbefalede tilførsler og man ser derfor ikke grund til at anbefale calciumtilskud i Danmark.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske