Svar: Hvordan stopper jeg bedst amning (fysisk og psykisk)?
7. marts 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Anja Ravn Madsen
Hvis du inderst inde har det dårligt med at amme din datter, så gavner det ikke nogen af jer og det er bestemt ikke befordrende for amningen.
Det vil dog være mest hensigtsmæssigt t du stille og roligt trapper ammefrekvensen ned, både så din datter når at blive 4 mdr. før du stopper, men også fordi du så kan undgå en brystbetændelse og problemer der kan følge med ved et pludseligt stop.
Hvis du ammer f.eks. 6 gange om dagen i øjeblikket, så kan du f.eks. skrue ned til tre, således at du ammer morgen, middag og aften. Din mælkemængde vil mindskes efterhånden som din datter ikke stimulerer så meget hos dig mere. Hvis du føler at brystet bliver spændt som tegn på at det er meget fyldt, skal du naturligvis lægge hende til, men ellers giver du hende flaske i stedet.
I takt med at du mærker at mælkemængden bliver mindre skruer du ned til kun at amme morgen og aften og efterhånden kan du overgå til at amme en enkelt gang om dagen for tilsidst at stoppe.
Man kan også få nogle piller hos lægen som vil stoppe mælkeproduktionen, men ud fra din beskrivelse tror jeg det vil kunne lade sig gøre ved almindelig nedtrapning.
Rent psykisk har det jo stor betydning at du faktisk føler det som en lettelse at give din datter flaske. Når du giver hende flasken så sid med hende i armene på samme måde som når du ammer og sørg for at hun får samme tætte kontakt. Det er ofte hurtigere at spise af flaske end af bryst, men barnet har fortsat behov for at sidde i favnen og blive snakket med og kærtegnet for. Måske har du netop bedre overskud til dette, når du giver en flaske og det er jo godt:o)
Tilsidst vil jeg lige sige at moderfølelsen jo ikke sidder i brysterne, men i hjertet og man kan derfor være en ligeså god mor, når man giver flaske, som når man ammer sit barn!
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske