Svar: Te og opdragelse
7. marts 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Lise
Jeg ser umiddelbart ikke nogen problemer i at jeres søn får lidt te med mælk hver dag. Netop i disse forkølelsestider er det dejligt med lidt lun te, som løsner lidt.
Med hensyn til opdragelse, at sige 'nej' og få barnet til at lytte er der flere ting som spiller ind.
For det første handler din søn med sine sanser og er ikke hverken logisk eller sprogligt orienteret. Når han ser en spændende ting, så er han nysgerrig og handler helt umiddelbart med at ville røre ved den. Som voksne forsøger vi ofte at forklare barnet hvorfor det ikke må og forsøger at motivere barnet til at holde op, men for barnet er handling og sproglig besked to adskilte processer. Derfor er afledning ofte bedre end at sige nej. Når din søn piller ved noget han ikke må, så giv ham noget der er mindst ligeså interessant at pille ved. Det kan være en skuffe eller et skab, som er fyldt med ting, der kan tages ud og puttes nd igen og igen. Sørg for jævnligt at skifte ud i indholdet, så der hele tiden er noget nyt der pirrer til at udforske og undersøge.
For det andet, så griner børn ofte, når man skælder ud. Både fordi de føler sig trygge nok til at gøre det og fordi de måske synes du ser sjov ud, når du 'prøver' at være bestemt. Men undersøgelser har også vist at børn der bliver skældt meget ud lader som om de er ligeglade eller lukker ørerne, som forsvar. Det er derfor meget vigtigt at man ikke fylder dagen op med konstant at sige 'nej', men lytter til, hvad barnet egentlig vil og såsøger at støtte barnet i den mest hensigtsmæssige retning.
For din søn er ordene ikke nok, han skal se en handling sammen med ordene for efterhånden at lære at handling og ord hænger sammen. Det er derfor meget fint, når du sammen med 'nej' fjerner den ting, som han ikke må røre ved eller giver ham noget andet i stedet.
Det er altid svært at sætte alder på og det er en proces som skal læres. Din beskrivelse af, hvordan jeres hverdag fungerer lyder fin, men ting tager tid.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen "Ka'selv - vil selv, men du må hjælpe mig" af Grethe Kragh-Müller. Det er en bog, som netop beskriver alderen fra 1-3 år og de konflikter der automatisk opstår, når man er forældre til et barn i 'trodsalderen'.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske