Brev:
Te og opdragelse
7. marts 2004
Alder:
13 mdr.
Te og opdragelse
Hejsa!
Vi har en glad dreng på 13½ måned. Han kan godt lide vores te (alm. te med mælk i) og får også lov til at smage. Ind imellem kan han få labbet op til et kvart krus i sig. Er det særligt hensigtsmæssigt? Kan vi godt give ham en lille kop te hver dag?
Og så har jeg et helt andet spørgsmål som drejer sig om opdragelse. Gustav er en motorisk fremmelig dreng, kan det meste selv nu og vil også meget gerne selv. Han er og har altid været meget temperamentsfuld og det kommer mere og mere til udtryk. Han er f.eks. begyndt at stampe i jorden hvis han ikke får sin vilje, eller hvis vi ikke lige forstår ham med det samme eller reagerer promte på hans "forespørgsler". Nå, men det er sådan set ikke det store problem.
Problemet er når han får et nej. Jeg er helt sikker på at han udmærket forstår at nej betyder "stop det er forbudt" for ind imellem stopper han, hvad han har gang i. Eftersom han har været hurtig til at komme omkring har han også hurtigt pillet ved ting han ikke må. Vi har altid sagt nej og fjernet hans hånd og/eller fjernet den forbudte ting og evt. afledt ham (det virker dog langt fra altid med afledning).
Nu her efter ca. ½ år synes man, at han snart må have forstået at de få ting som han ikke må røre at det må man bare ikke. Men det gør han ikke, og han kan stå og blive ved 5-20 gange og røre ved en forbudt ting. Hvornår kan man forvente at det begynder at trænge ind?
Jeg mener ikke at det drejer sig om mangel på opmærksomhed, for vi bruger meget tid på at lege og snakke med ham hver dag og tager ham med i tingene. F.eks. får han ofte (hvis han gider naturligvis) lov til at stå på sin børnestol i køkkenet, så han kan følge med i madlavningen og røre ved og smage på nogle af ingredienserne.
Er det bare os der har for høje forventninger til et 1 årigt barn? Eller er der andet vi kan gøre for at få ham til at forstå et nej lidt bedre?
Venlig hilsen
Lise