Svar: Mad og søvn - 3 mdr.
7. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Umiddelbart synes jeg at de fleste børn i 3 mdr´s alderen sætter produktionen af mælk lidt op, simpelthen fordi de er blevet så store at de har behov for mere mad. Men da du skriver at du er gået over til udmalkning og supplerer med erstatning, så lyder det som om at din datter får, hvad hun har behov for.
Hvis hendes bleer er våde og tunge, og hun virker glad og tilfreds, så må du gå ud fra at hun tager det hun har behov for. Hvis du vurdrer mælkemængden ud fra hvad du malker ud, så lyder det sandsynligt at din egen produktion er sat lidt ned. En malkemaskine kan ikke stimulere brystet på samme måde, som din datter kan. Hvis din egen mælkemængde er sat ned, bør din datter dog så tage lidt mere erstatning i flasken.
En tommelfingerregel siger at hun skal have ca 1/6 af sin vægt dækket af mælk. Så kan du ud fra hendes vægt vurdere om hun får nok.
Med hensyn til at ligge for sig selv og pludre, så er der ikke umiddelbart noget i vejen for at din datter får lov til dette. I skal bare sørge for at have hende i armene og stimulere hende i løbet af dagen, gør I det, så kan det være dejligt for hende at ligge lidt selv og finde ro. Græder hun skal I naturligvis tage hende over til jer. Måske kan hun se nogle skygger og lyspletter som stimulerer hende til at pludre, når hun ligger i sengen, eller hun pludrer med fordi hun kan høre at I taler sammen. Det er helt i orden.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske