Svar: Tabu - jeg bliver så vred
7. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Kære du
Mangel på søvn giver mangel på overskud som igen giver mangel på tålmodighed. Og du mangler virkelig overskuddet til at rumme din datter og hendes gråd, når hun vågner om natten.
Du kan kun berolige dit barn, hvis du selv er rolig. Det har derfor ingen beroligende effekt at blive vred, når din datter vågner. Men spørgsmålet er, hvad det er du bliver vred over?
Du ved at hun vågner fordi hun har ondt i ørerne. Du ved at hun græder, fordi hun ønsker at du skal hjælpe hende og du ved at hun falder til ro, når du hjælper hende. Du ved det hele og alligevel bliver du vred. Er det fordi du ikke kan overskue nattesituationen, fordi du har nogle forventninger både til din datter og til dig selv, som ingen af jer lever op til?
Mange forældre føler sig som 'dårlige opdragere', hvis barnet skal ind i dobbeltsengen om natten. Hvis du tror at du er 'en bedre mor', hvis du får hende til at sove i egen seng og kæmper med gråd og træthed, så tro om igen. En god mor er hende der lytter til sit barn og støtter barnet når det har behov for det. Derfor er det ikke et nederlag at hente barnet når det græder.
Altså når din datter vågner om natten, så hent hende ind til dig og se om I ikke får en bedre søvn på den måde. Hvis hun har ondt i ørerne, så få lægen til at kigge hende i ørerne og giv hende behandling. Smertestillende medicin, f.eks. som stikpille kan hjælpe til at give både hende og dig mere ro. Man skal naturligvis give dette med forsigtigthed og du skal tale med lægen først, men I jeres situation kan det være en hjælp.
Udfra dit brev fornemmer jeg også at du føler dig meget alene om din datter. Går noget af din vrede ud på at du bliver vred fordi din mand ikke er hjemme og 'du skal klare det hele'?
Jeg tror det er meget vigtigt at du forsøger at sætte ord på, hvad det er der gør dig vred. Hvad er det for følelser og hvorfor er det så svært at tackle. Det kan være en god idé at du enten kontakter din egen sundhedsplejerske og fortæller hende om, hvordan du har det. Det kan også være en god idé at du får en tid til en samtale hos egen læge. Du kan bede om at få sat tid nok af til at en samtale er mulig.
Det er meget vigtigt at du får snakket med nogen omkring hvad der sker. Lige nu går dine frustrationer ikke ud over din datter, men det kan de jo komme til en dag. Vær ærlig omkring det og søg hjælp hos nogle som kender dig og som kan sidde over for dig.
Hvis du har forældre eller en god veninde, så kan det være en god idé at aftale at de overnatter hos jer en nat. Simpelthen for at der er en som tager over, så du ikke behøver blive vækket. Det er ikke en skam at bede om hjælp, men det er en skam at lade tingene gå, så de måske ender galt.
Sender dig et stort knus og ønsker dig held og lykke videre frem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske