Svar: Hovedomfang for 1 årig pige
6. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Pernille
Det er normalt egen læge der foretager hovedomfangsmålinger. Det er vigtigt at man måler nøjagtigt og ved, hvor på hovedet der skal måles. Målene indættes på en kurve og mange afvigelser i forhold til kurven, skyldes ofte måleunøjagtighed.
Et barn på 10,5 kg vil gennemsnitligt have et hovedomfang på 47 cm. Hvis du er i tvivl omkring din datter synes jeg at du skulle få lægen til at måle og indtegne på kurve. Jeres læge har sandsynligivs nogle målinger liggende fra tidligere og vil så kunne sammenligne med disse. Egen læge vil også kunne rådgive dig omkring din datters 'bule', hvilket jeg ikke kan, da jeg ikke kan se hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske