Svar: Bryst eller rigtig mad til pige på 23 måneder?
2. juni 2003
Alder:
23 mdr.
Kære Susanne
Mor og barns ønske om at afslutte ammeperioden skal helst være sammenfaldende. Nogle mødre ammer om morgenen og et par gange om aftenen og kan på den måde fortsætte amningen i flere år. Det er helt fint, man skal bare være bevidst om, at når barnet er 2 år gammel, så er det vane, hygge og tryghed og ikke behov for et måltid. Når mælken således begynder at gøre det ud for et måltid, så skal vanen ændres.
Din datter har behov for 1/2 liter mælk (herunder også yoghurt, ost og lignende) om dagen,- måske får hun 1 liter hos dig. Så er hun mæt nok til ikke at føle trang til anden mad, og med den alder hun har skal mælk ikke være hovedbestanddelen af hendes daglige indtag.
Du kan vælge at stoppe fra den ene dag til den anden,- simpelthen fortælle din datter at det er slut og at der ikke er mere mælk og så eventuelt tilbyde hende at læse en bog istedet. Du kan også vælge at nedtrappe amningen. Hvis du ammer hende mindre, nedsættes mælkemængden og du kan være heldig, at hun selv siger fra, hvis mælken er helt eller delvist væk.
Det er meget forskelligt, hvor meget børn spiser; men jeg tror at din datter vil begynde at spise mere, når hun ikke længere bliver ammet. Sørg for at spisesituationen bliver så hyggelig og afslappet som mulig. Lad være med at presse hende eller blande jer i, hvad og hvordan hun skal spise.
Hun kan spise det samme som I gør. Lad hendes tallerken bestå af så meget forskelligt som muligt, og lad hende selv vælge, hvormeget hun har lyst til. Hun bør stadig tilbydes 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider i løbet af dagen. Hun skal have varieret og lødig kost. Saftevand, vingummi og chokolade bør kun gives i små mængder, da det også er med til at hæve hendes blodsukker og give en falsk mæthedsfølelse.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske