Svar: Ideer til kost 7 mdr.
6. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Du kan give din søn næsten alt. Han må med den alder han har godt begynde at få mad som indeholder gluten. Det vil sige at du godt må give ham havregrød, øllebrød eller andre grødtyper med forskellige grødsorter. Du må også gerne give ham brød, dvs skorper og lignende, som han kan sidde med i hånden.
De fleste børn er omkring 8 mdr før de begynder at kunne tygge. Her kan du så gå over til at give små stykker blødt brød med pålæg. Her kan du også begynde at give ris og pasta.
Han må få al slags frugt. Det kan være frisk eller kogt. Du kan give det som både, han selv kan holde, eller som mos på en portion grød eller A38, eller som frugtgrød med mælk, f.eks. som dessert efter aftensmaden.
Grøntsager koges og kan moses med en gaffel for at lære din dreng at tykke. Om en måneds tid kan du så forsøge med små stykker af grøntsager.
Kød og físk koges eller laves i ovnen. Det er godt at starte med hakket kød, eller findele små stykker kød i en persillehakker. Der skal ca en spsk. kød eller fisk i grøntsagsmosen. Fisk kan du ligeledes koge eller lave i ovn. det moses nemt med en gaffel.
Fortsat god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske