Svar: Tilberedning af modermælkserstatning
6. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Producenterne af diverse modermælkserstatninger anbefaler at man altid laver en frisk flaske, men for mange er det dog svært at klare dette i en travl hverdag og med et sultent barn.
For mig at se er der ikke noget i vejen for at du laver en flaske eller to parat i køleskabet, som du så opvarmer i mikrobølgeovnen eller i et vandbad, før det gives. Du skal være opmærksom på at varmen kan fordele sig ujævnt og flasken skal derfor omrystes grundigt, før du giver det. Derudover skal du være opmærksom på at temperaturen uden på flasken godt kan være anderledes end mælken i flasken, så temperaturen på indholdet skal du altid tjekke på indersiden af dit håndled.
Derudover så er det naturligvis vigtigt at flasker er skoldet og med tætsluttende låg, når de stilles i køleskab. Mælk som har været varmet skal også altid kasseres og må ikke bruges igen. I princippet kan en flaske godt holde sig et døgn i køleskabet, men hvis man giver mange flasker om dagen, vil jeg nok foretrække at dele mængden op, så man lavede til ½ dag af gangen. At lave en flaske om aftenen, der er klar til natten er ikke noget problem.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske