Svar: Fornuftig ernæring til en lille gut på 7 mdr
6. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Tine
Ved 7 mdr´s alderen kan de fleste børn spise 3-4 måltider mad. En dagsplan kan se sådan her ud:
Morgen: grød
Formiddag: Flaske
Frokost: grøntsagsmos med kød eller fisk
Eftermiddag: grød og/eller en flaske
Aften: grøntsagsmos med kød eller fisk og evt. lidt frugtmos til dessert
Sen aften: flaske
Udover de nævnte flasker kan du tilbyde vand eller mælk af kop. Din søn må gerne få sødmælk i små slurke af kop til måltiderne og du kan også give mælk fra brik. Sålænge han ikke er ældre synes jeg at mælk, som gives i flaske skal lunes og mælk som gives af kop, kan efterhånden gives kold.
Frem mod 8 mdr´sa slderen gøres grøntsagsmosen mere grov. Det gør du f.eks. ved at mose grøntsagerne med en gaffel og komme små stykker kød og fisk i mosen. Kød og fisk koges eller tilberedes i ovn. I begyndelsen er det en fordel at begynde med hakket kød, men efterhånden som barnet lærer at tykke, gøres også stykker af kød og fisk større.
I 8-9 mdr´s alderen kan de fleste børn begynde at tygge maden og her kan du begynde med rugbrødshapser af blødt brød med forskelligt pålæg. Smørbart pålæg er at foretrække i starten. I den alder begynder du også at servere små stykker af grøntsager, kød og fisk og evt med lidt sovs. I den alder skal din søn så vidt muligt have jeres mad.
Mange børn vil i 8-9 mdr´s alderen fortsat have behov for 1-2 flasker dagligt (morgen og aften). Efterhånden som din søn viser interesse for den mad I forældre spiser, lader du ham langsomt over gå til dette. På den måde bliver det også naturligt efterhånden at lade maden være opdelt på tallerkenen.
Fortsat god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske