Svar: Ammestop ved 1 års alderen
4. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Kære mor og søn
Tak for de pæne ord.
Det er med stor sandsynlighed sådan at det er dig, der skal tage beslutningen om, hvornår du ønsker at stoppe natamningen. Med den alder din søn har, kan du ikke forvente at han selv vil sige fra. Hvornår du skal stoppe afhænger således af, hvad du føler at du har mest overskud til.
For din søn er det tryghed og hygge at ligge ved brystet. Det er ikke længere et ernæringsmæssigt behov at blive ammet. Hvis han ammer 2-4 gange hver nat er det dog sandsynligt at han får dækket en del af sit mælkebehov her. Hvis du vælger at stoppe amning, skal du derfor sørge for at han får ½ liter mælk dagligt på anden måde. Det vil sige både af en kop, i maden han spiser, gennem ost, yoghurt og lignende.
Det er ikke noget problem at han ikke bruger sut. At det skulle hænge sammen med at han er født før tid, tror jeg nu ikke, han har bare valgt den ægte vare og hvem ville ikke gøre det?:o)
Det vil være en fordel at det er far som tager over i den periode, hvor I stopper natamningen, simpelthen fordi han ikke lugter af mælk eller har mulighed for at amme, så den mulighed er ligesom udelukket.
I kan vælge at sige at nu er det slut og så tilbyde jeres dreng en tår vand i stedet, hjælpe ham med at skifte stilling og putte ham igen. Børn er jo forskellige og nogle vil acceptere dette uden problemer.
For andre kan det være en fordel at du fortsat tager ham over i sengen og die lidt, men når han så falder hen, så tager du brystet ud af munden på ham og forsøger at få ham til at sove videre. Simpelthen for at han langsomt lærer at undvære brystet.
Du kan også gøre det at du veksler imellem de to metoder, så du f.eks. lægger ham lidt til først på natten, hvor du selv er mest træt og gerne vil have ro til at sove og så tilbyder ham vand, hvis han melder sig igen.
Det kan godt lade sig gøre at stoppe amning på et par uger, så du kan nå det før han begynder i dagpleje. Om ikke andet kan I altid forsøge og se, hvad der sker. Hvis han slet ikke er parat til at stoppe nu, så kan I jo vente til ferien.
Du har ret i at det kan være problematisk at stoppe lige når han skal begynde pasning ude, simpelthen fordi han vil få så mange indtryk at han måske sover mere uroligt, er mere utryg og derfor vil synes godt om det kendte og trygge ved amningen om natten. Der er dog også en risko for at han i givet fald vil trappe amningen op og det var jo ikke hensigten. Hvis du derfor vælger at fortsætte amning kan det være en god idé i en periode at tilbyde vand ind imellem, så brystet ikke trappes op. Men når det er sagt, så kan det jo også være at alle de nye indtryk gør at han sover meget bedre om natten og tingene derfor løser sig af sig selv.
Beslutningen om hvorvidt du skal stoppe nu eller ej afhænger således af, hvordan din dreng er, og hvad du føler mest for.
Håber at ovenstående hjælper dig til at træffe det rigtige valg for jer. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske