Svar: 8 mdr. dreng begyndt at vågne om natten
6. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Dorthe
Jeg tror du skal skære lidt ned på natamningen. På grund af sygdom har det været dejligt for din søn at blive ammet og være hos dig om natten, men det lyder osm om du ammer flere gange hver nat og for at I begge to får lidt ro, så skal du forsøge at skære ned på dette.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at du fortsat ammer ham, når han skal sove, hvis I begge har det godt med det. Men at amme hver time naten igennem eller sidde hos ham i flere timer duer ikke i længden,- jeg kan godt forstå at du er træt.
For din søn er det en vane og det er tryghed at få brystet, hver gang han vågner op om natten. Men han skal lære at sove uden. Når han vågner kl 1 kan du enten tilbyde ham lidt vand og putte ham igen, men du kan også tilbyde ham at komme over i din seng for at få ham rolig og evt. flytte ham tilbage igen.
Det kan godt være at det er for meget for ham, hvis han både skal undvære bryst + din nærhed om natten. Du må derfor prøve dig frem, hvad der virker bedst for jer. Hvis han sover for sig selv, har han ikke brystet at kunne få fat i og derfor vil det nogle gange være løsningen på stop af natamning, at barent sover væk fra moderen. For andre vil det fungere bedre ved at barent ligger hos sin mor og så langsomt bliver vendt fra brystet, således at barnet ikke længere vågner af savnet af mælk og derefter er nemmere at få flyttet over i egen seng.
Hvis du vælger at have ham i sengen og drosle ned på amningen, så er det vigtigt at du i første omgang sover med en nattrøje, der ikke gør det muligt for ham selv at finde frem til brystet. Derudover så kan du lade ham die lidt, men kun kortvarrigt og så pille brystet ud af munden på ham i håb om at han sover videre uden. Hvis han ligger ved siden af dig i sengen kan du vugge ham ligt ved at holde på hans mave og hofter. En rolig vuggende bevægelse, som du siden kan bruge, når han vågner op igen som trøst i stedet for brystet.
Når du så flytter ham ind i egen seng, så kan du benytte dig af samme rolige bevægelse, så han falder til ro ved det kendte i sin egen seng.
Håber dette vil hjælpe dig lidt videre, så I begge får sovet lidt mere. Din søn har også behov for en sammenhængende søvn.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske