Svar: Johannesbrødkernemel og afføring
6. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Bianca
Skift af modermælkserstatning kan godt have betydning for ændret afføringsmønster. Men det er fortsat normalt at din datter har afføring 2-3 gange om dagen. Som hovedregel kan man sige at børn der får erstatning skal have afføring mindst en gang i døgnet, hvor børn der bliver ammet godt kan have mere end en uge imellem afføringerne. Erstatninger indeholder flere affaldsstoffer end modermælk.
Når din datter får erstatning er det således et sundhedstegn at maven fungerer flere gange om dagen. Du skulle være bekymret, hvis hun pludselig fik hård mave og længere tid imellem afføringerne. Din beskrivelse tyder på at hun trives.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske