Svar: Putning og opdragelse
6. marts 2004
Alder:
10 mdr.
Når man putter skal man efter min mening skelne imellem om barnet søger 'underholdning' eller tryghed. Det betyder at hvis jeres søn rejser sig op og griner, så ligger iham ned igen og fortææler ham at nu skal han sove. Hvis han gentagne gange rejser sig og synes det er sjovt og dermed ikke har forstået at I mener det er bedst for ham at sove nu, så må I på en kærlig og bestemt måde vise ham at sove skal han. I de tilfælde hvor han griner og rejer sig gentagne gange kan I derfor nogle gange ligge ham ned igen og andre gange stike hovedet ind på værelset og sige 'nat nat - nu skal du sove'. Som regel vil han så lægge sig ned igen.
I de situationer hvor han græder og står med armene udstrakte efter jer, må I tage ham op, trøste ham og putte ham igen. Når han græder og er ulykkelig og rækker ud efter jer er han utryg og I skal give ham trygheden ved at vise at I er der for ham.
Med hensyn til opdragelse, så er det i orden at sige 'nej',men hvis hele dagen bliver fyldt med forbud, så er det naturligvis vigtigt at gøre op med sig selv, hvad der er i vejen for at han også får sin vilje ind imellem. Med den alder han har kommer temperamentet rigtigt til udtryk. Han vil så meget selv og det skal man naturligvis støtte ham i. Han skal have lov til at udforske og opleve.
Men smider han gentagne gange tallerkenen på gulvet og vælter sit glas med vilje, så synes jeg det er rigtigt at fjerne kop og tallerken og sige 'nu er du færdig med at spise'.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen "Ka´selv-vil selv, men du må hjælpe mig" af Grethe Kragh-Müller. Bogen giver blandt andet 12 råd som kan bruges i de konfliker der opstår mellem voksne og børn i 1-3 års alderen. Det hanler om at kunne rumme barnets følelser, om at lytte til barnet og om at sige nej - at blive vred og at blive forsonet. Jeg tror du vil kunne få noget ud af at læse dette.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske