Svar: Sover stadig ikke om dagen
23. april 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Nogle mennesker har et stort søvnbehov og andre har et mindre. Det kan sagtens være at jeres dreng viser sig at ligne sin far på det punkt, lige nu er han dog stadig så lille at det ikke burde gøre sig gældende...
Det lyder som om at du har masser af mælk til ham og det lyder ikke til at være problemet. De gange hvor han har taget 30ml efter amning, har det heller ikke givet nogen ændring. Det lyder også som om at han sover rigtig godt om natten og jeg tænker derfor at han måske hører til de børn som ikke har behov for helt så lange lure om dagen, netop fordi han sover så godt om natten. Et barn på Asbjørns alder vil normalt have behov for at sove 15-16 timer i døgnet. Hvis Asbjørn sover f.eks. 10 timer om natten (naturligvis afbrudt af mælk), så vil han have behov for at sove 5-6 timer i løbet af dagen - ofte fordel på 3 lure - formiddagslur, middagslur og sen eftermiddagslur/tidlig aftenlur.
Jeg tænker derfor det måske kan hjælpe jer at se lidt på hvor længe han egentlig sover, når man lægger det hele sammen. Det er frygteligt frustrerende for jer, at I forsøger at få ham til at sove hele tiden og kæmper for at han skal sove lange lure, hvis han i princippet får sit søvnbehov dækket på den måde, som han sover på... Prøv med en rutine, hvor han er vågen ca 2 timer af gangen og derefter puttes til lur og forsøg at finde en rytme, hvor han får mulighed for at sove 3 gange dagligt.
Derudover så tænker jeg at det måske vil hjælpe jer at vide, at man taler om noget der hedder "high need babies"? Man bruger dette om børn som er utroligt meget på og har et højt aktivitetsniveau. Disse børn bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der.
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side kræver barnet rigtig meget stimulation og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Man kan således meget let stå i en situation, hvor man let kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller at understimulere og skærme for meget og uanset hvad man gør, så opleves barnet som klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Disse "high need babies" sover ofte ikke så meget som andre børn og de har et meget stort behov for fysisk kontakt. Det er rigtig vigtigt for dem at ligge tæt, blive ammet, blive vugget osv. Måske er det noget som passer på jeres dreng... bare en tanke.
Det er ikke fordi jeg går ind for at sætte sådanne prædikater på børn, men det er nogle gange en hjælp fordi det giver jer forældre en vished om at det ikke er fordi I gør noget forkert. I har bare en dreng som kræver lidt ekstra og det er bestemt ikke negativt. Alle børn er jo et eller andet sted også "high-need" ingen er jo i stand til at klare sig selv, men nogle børn har altså lidt mere behov for hjælp til at blive skærmet osv. end andre.
Det vil være rigtig godt at du forsøger at lægge dig med ham i løbet af dagen, så du ligger ned og amme og lader ham falde i søvn i jeres seng. Sørg for at han ikke kan trille ud af sengen. Nogle gange hjælper det at gå ind i soveværelset, trække gardinerne for, slukke lyset og så lægge sig med barnet i sengen. Det lidt kølige rum og den afslapning det er at ligge ned kan virke rigtig godt og det kan hjælpe ham til at koble helt fra.
Du kan altså med ro i sindet forsøge at gøre det samme, som du også gør om natten. Selvfølgelig skal du ikke kæmpe med at han skal sove alene med den alder han har og det er helt okay at amme ham i søvn:o) Netop det at han ikke behøver at blive flyttet efter amning og når han sover kan gøre at han begynder at tage et lidt længere stræk og på den måde får en rytme som I så på sigt kan føre videre med jer:o)
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske