Brev:
Sover stadig ikke om dagen
23. april 2008
Alder:
1 mdr.
Sover stadig ikke om dagen
Hej Helen!
Jeg har for nylig skrevet til dig om vores dreng Asbjørn på 6 uger, der ikke vil sove i dagtiden. Du foreslår, at han er sulten, og det er en oplagt tanke, jeg glemte at fortælle dig om amningen.
Jeg føler, at jeg har masser af mælk, der står ofte et springvand ud, når han begynder at sutte, og han virker til at spise til han er mæt og glad. Han spiser gerne 10-15 min og vil sjældent have det andet bryst, selvom jeg tilbyder det bagefter. Jeg har dog observeret en del variation i min dannelse af mælk, så nu har vi et par gange forsøgt at supplere med mme for en sikkerheds skyld. Men han tager kun 30 mL og det hjælper ikke på sovelysten.
Når han er udhvilet, er han en glad og dejlig dreng i god trivsel, han vejede 3510 ved fødslen og 4390 ved 5 uger us. Han virker ikke til at have smerter, hans gråd er tydeligvis en jeg-er-træt-gråd. Han kommer fint af med luft og afføring.
For nogle dage siden havde vi en succesoplevelse – pludselig acceptede han at blive lagt i vuggen to gange på en dag og sov hhv 3 og 4 timer! Det var vildt skønt, og jeg troede problemet måske var ved at gå over af sig selv. Men om aftenen måtte vi igen kæmpe med ham i 4 timer, og siden har det været det samme.
Det er utrolig opslidende for os, stort set hele dagen går med det, så vi bliver meget isolerede, og der er selvsagt stort set ingen kærestetid. Det mærkelige er, at han sover ok om natten, der er han næsten ikke til at vække. Det lykkes at få ham til at sove i liften eller vuggen mellem 21 og 23 om aftenen. Han vågner typisk mellem 1 og 3 og skal ammes første gang, og jeg er begyndt at amme ham i sengen og så lade ham ligge og sove dér, for at han ikke skal vågne op igen. Er det dumt af mig? Jeg orker bare ikke at skulle til at kæmpe med ham om natten også, det skulle jeg af og til, før jeg begyndte på det.
Det virker simpelthen som om, han er bange for at give slip. Vi får ham til at falde hen mange gange i løbet af dagen, men han kæmper sig tilbage igen. Lige når han er ved at falde rigtigt i søvn begynder han at spjætte med arme, ben og hoved samt spytte sutten ud. Det er ofte på dette tidspunkt, at han opdager, hvad der er ved at ske og vågner op igen. Vi kan få styr på armene med et svøb, men det hjælper ikke stort. Vi bruger typisk ½ til 1 time på at få ham til at falde hen hver gang, hvor det så oftest ender med 2-20 min søvn og vi kan starte forfra. Meget frustrerende!
Vi prøver konsekvent at lægge ham, hver gang han er lige ved at falde i søvn, men når det er mislykkedes 3-5 gange, har vi ikke mere overskud og prøver i stedet at sidde eller gå rundt med ham, til han sover tungt. Men også dette er svært at få ham til, han vågner også i vores favn.
Som jeg læser dit svar, er der nok ikke så meget mere, vi kan gøre nu, andet end måske håbe på det er en periode, han skal igennem. Er der en fast taktik, du synes vi skal holde fast i? Hans far har altid haft et dårligt sovehjerte, kan personligheden allerede begynde at skinne igennem nu?
Håber du kan komme med et par opmuntrende ord :-)