Svar: Mælk, skemad og lure
23. april 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du har fuldt så godt med på sidelinien og er så glad for mine råd, at du nu har fået lyst til at stille dine egne spørgsmål:o)
Det lyder som om at det hele går rigtig godt hos jer, børnene stortrives, de sover gennemsnitligt som de har behov for, de spiser godt og tager fint på i vægt, I har en nogenlunde fast plan for dagen og alt i alt går det den rigtige vej. Det er super fint.
Det er meget flot at de sover så godt om natten og det er også meget flot at de ikke forbinder brystet med at skulle sove i løbet af dagen, men bliver ammet, puttet osv. lidt adskilt. Du er meget privilegeret og jeg krydser fingre for at det fortsætter :o)
Din plan for dagen er helt perfekt i forhold til at begynde skemad. Det vil således være helt rigtigt at tilbyde grød 11.30-12 og så følge efter med en amning 12.30-13, som de nu passer og som de virker til at have behov for. Der er ikke nogen fast regel for hvor lang tid der skal gå - nogle børn har behov for brystet umiddelbart efter skemaden, andre kan sagtens vente lidt.
Det er i begyndelsen sådan at du ammer fuldstændig ligesom du plejer, skemaden kommer bare ud over det normale indtag. I takt med at børnene spiser mere og mere skemad vil de indtage mindre og mindre mælk hos dig efterfølgende og til sidst vil amningen som regel kunne undværes.
De fleste børn vil fortsat i 6 måneders alderen have behov for 5-6 amninger dagligt, i 7-8 måneders alderen nedsættes ofte til 4, frem mod 9 måneders alderen til ca 3 og imellem 10-12 måneder vil 2 amninger dagligt ofte være nok. På det tidspunkt kan børnene også få mere komælk og vil således kunne få lidt A38, tykmælk eller lignende om eftermiddagen i stedet for amning.
Det er ofte amningerne inden lurene, altså amningerne der følger efter et skemåltid om dagen som forsvinder først. Ofte bibeholder man den ene og fjerner den anden. Derefter fjerner man ofte eftermiddagsamningen, så enten tidlig morgen eller omkring midnat og den sidste man fjerner er ofte amningen inden sengetid om aftenen. Hvis børnene viser behov for at rytmen er anderledes end her beskrevet, så skal man naturligvis give plads til den fleksibilitet.
Omkring 6 måneders alderen begynde de fleste børn at kunne nøjes med 2 lure dagligt og vil således kunne springe den sidste powernap over. Du vil dog sandsynligvis kunne fornemme dette fordi de begynder at protestere mod at blive lagt til lur om eftermiddagen. Tidspunkterne som du har for formiddagslur og middagslur lige nu er meget fine at bibeholde. Når de begynder at springe den sidste lur over, så vil du sandsynligvis opleve at de går tidligere i seng - måske vil de i en periode falde i søvn allerede 18.45-19 og det er helt okay. De regulerer det således selv.
Jeg synes ikke du skal begynde at stå tidligere op med dem, i takt med at de begynder at gå lidt tidligere i seng, så vil de måske også begynde at vågne lidt tidligere om morgenen - tingene hænger jo sammen og det lyder som om at de har en rigtig god og meget alderssvarende rytme, den skal du derfor ikke umiddelbart pille ved.
Med hensyn til urinvejsinfektion, så er det forholdsvis normalt hos små børn, simpelthen fordi de jo ikke kan styre deres vandladning. Hvis børn har gentagende urinvejsinfektioner, så skal de dog undersøges og der bør iværksættes en behandling. Det lyder som om at din datter er upåvirket og det kan også være svært at finde ud af hvorvidt der er tale om en reel infektion i urinen eller om prøven er blevet inficeret, da man tog den.. det er jo svært at få det der hedder en midtstråleurin hos så små børn:o)
Du skal være opmærksom på når du vasker pigerne, at du vasker og tørrer den forfra og bagud for at undgå at der kommer bakterier fra endetarmen hen mod skeden, hvor urinrøret sidder.
Det er meget fornuftigt at få begge piger tjekket på børneafdeling og det er godt at I har fået en henvisning dertil. Jeg giver dig dog ret i at 2 måneder lyder som lang tid at vente og jeg vil foreslå dig at du prøver at kontakte afdelingen/ambulatoriet (hvor I nu har fået tid) og siger at du gerne vil komme før, hvis de får et afbud. Du går jo hjemme og har derfor mulighed for at komme fra dag til dag.
Med hensyn til plamagerne omkring munden, så lyder dette som om at der godt kan være tale om en svampeinfektion. Her skal du have fat i noget brentan hos lægen, som du kan smøre med.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske