Brev:
Mælk, skemad og lure
23. april 2008
Alder:
5 mdr.
Mælk, skemad og lure
Kære Helen.
Allerførst vil jeg sige mange mange tak for en utrolig dejlig side og især tak for de mange gode og brugbare råd du giver - det er virkelig en gave at have sådan én som dig - indfølende og dejlig konkret.
Skønt for en førstegangsmor til hele to :-)
Jeg er den heldige mor til to tvillingepiger på 5 mnd., født ved kejsersnit 3 ½ uge før tid p.gr.a. stagnerende vægt og lavt fostervand. De vejede henh. 2495 og 1950 gr. så store var de ikke. De var lidt trykkede i kranierne af at have ligget head-to-head inden i mig uden så meget vand, men efter et par tjek hos fys og med tiden er det blevet bedre og de skulle gerne vokse fra det - vi lejrer selvfølgelig og de er på maven så meget som muligt. Vi lå på sygehuset i 3 uger, da de lige skulle lære at spise selv - fik sonde til at starte med og senere så mælk ved mig.
Jeg har fuldammet dem lige siden (dobbeltamning og med brug af suttebrik - det var vejen til en succesfuld amning for mig :-)) og det bliver jeg ved med så længe de vil. Vil helst undgå mme og flaske. De vejer nu ca. 7 og 6.5 kg. så de får hvad de har behov for tror jeg. De får mælk hver 3. time i dagtimerne og så er det faktisk sådan at de - helt fantastisk - siden de var 2 mnd. har sovet fra ca. 20.00/20.30 til 05.30/06.00 hvor jeg må vække dem for at de kan spise! Så sover de igen til 8.00 hvor vi står op. Skønt.. Vi krydser fingre for at det bliver ved lidt endnu...
Jeg skal nu høre dig ang. lure og mælk i forb. med skemad, som vi vil begynde med når de er ca. 5½ mnd. Jeg har tænkt at starte med risgrød (neutral) de der 4-5 skefulde og så efter nogle dage komme lidt frugtmos på og efter en uges tid 1 måltid med flere grødtyper/mos såfremt de spiser ok ved det første måltid . Selvf. også vand af kop.
Jeg følger i starten jo op med en amning, men hvornår lader man gå lidt - er det når de spiser den der dl. grød? Ift. maven osv. De får jo 6x amning om dagen for at de kan "få lov" at sove hele natten. Og hvornår begynder man at ”udfase” en amning? - er godt klar over at de jo har mælkebehov frem til 12 mnd. Altså modermælk - men skal jeg skære én fra f.eks ved 7-8 mnd.s alderen og hviken en er bedst? Det er kun tidlig morgen- og aftenamningen de forbinder med dét at sove, så dem beholder jeg, tænker jeg. De er rigtig gode til at falde i søvn både dag og aften - ca. 5-15 min. med musikuro, sut, sutteklud og en beroligende hånd :-)
Vores døgn ser sådan ud:
05.30/06.00: Amning
sover videre
8.00: Op og vaskes, skiftes, leger, griner, triller og pludrer - er altid i godt humør
9.00: Amning
ca. 10.30: Formiddagslur - sover ca. 1 - 1½ time
12.00: Amning - vil starte her med første måltid ved 11.30 tiden - så de ikke er alt for utålmodige og sultne - eller skal jeg vente?
leger, øver ryg mv.
ca. 14.00: Middagslur - sover ca. 1 time - kører med barnevognen - skal denne lur evt. længere frem eller tilbage i.f.t. 2 lure om dagen og af længere varighed?
15.00: Amning
leger øver ryg mv.
17.00: Sen eftermiddagslur ca. 30-45 min.
17.30/17.45: Amning
Nattøj på, leger lidt - "gearer ned"
19.30/19.45: Amning til natten - bæres i seng før de helt er væk - af og til lidt protestgråd, men sover indenfor max 15 min.
05.30: Mor vækker og de ammes.
Mht. lure:
De sover som regel 14 timer i døgnet hverken mere eller mindre, så det regner jeg for ok. Men hvornår er det de kun har brug for 2 lure? Er det ved 6mnd. Og hvordan gør man lige? De har aldrig sovet sådan 2-3 timer i træk om dagen, det blir max. 1½. Skal jeg stå tidligere op med dem ift. at nå det hele? - det hele tager jo lige lidt længere tid med to og vi får da travlt med diverse skemåltider mv. - på den anden side har jeg en fornemmelse af at det passer dem (og mig) fint med de par timers søvn ml. Kl.6 amningen og kl.8.00, hvor vi står op.
Lige to tillægsspørgsmål:
1. Ved du om en urinvejsinfektion kan gå væk ”af sig selv”? Den største har en sådan, har været ved lægen med flere urinprøver (e-coli). Desværre vil han ikke give pencillin og vi skal på børneafd. til amb. undersøgelse og UL. Problemet er at der er 2 mnd. til! Og nu med strejken ved man jo ikke.. Hun har det heldigvis fint og har haft det hele tiden, men jeg er jo obs på feber og er jo lidt nervøs for nyrebækkenbetændelse.
2. De har begge nogle røde plamager rundt om munden - er ret sikker på det er fra sutten + noget mælk, det er sådan rødt og nupret med ligesom en ”blank” overflade. Jeg vasker og smør med Locobase og prøver at fjerne sutten når de sover - er der andet jeg kan gøre? Håber jo ikke det bliver til svamp eller børneeksem.
Nå Helen det var vist alt for nu - igen mange tak for en super side og en super sundhedsplejerske.
Med venlig hilsen
En glad tvillingemor