Svar: Svøb og falde i søvn selv
23. april 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Det er altid lettere at lære børn at falde i søvn uden at være i favn i løbet af dagen før man begynder at øve det om aftenen. Om dagen kan man tage barnevognen i brug og det vil være rigtig godt at I bibeholder de rutiner I har om dagen med at blive puttet i barnevogn og sove ude.
Jeg har indtryk af at I fortsat putter jeres dreng i liften og er i tvivl om, hvorvidt I også gør det i barnevognen? Hvis I gør det, så skal liften til at komme væk derfra nu og han skal puttes direkte ned i barnevognen uden lift, med sin dyne over sig og meget gerne med en klud ved sit ansigt. Det at blive puttet med en sutteklud ved ansigtet vil på sigt kunne erstatte svøbet og vil kunne give ham den tryghed og nærhed som han har behov for. Det kan erstatte det at ligge ved brystet, ligge i favn - fornemmelsen af at have noget ved sit ansigt er trygt for små børn.
I takt med at det bliver varmere, sommeren nærmer sig jo, vil det være for varmt for ham at ligge både i lift og barnevogn og tæt pakket af dyner - han har brug for luft omkring sig.
Om aftenen vil det på samme måde være en rigtig god idé at I putter ham i hans seng og forsøger uden liften. I kan i første omgang stille liften i sengen, så han kender stedet og forbinder det med noget trygt, men efter nogle dage en uges tid eller måske to, skal han ud af sin lift. Jeg ved ikke hvor stor han er, men 3-4 måneder gammel må han være ved at vokse ud af liften og han har brug for at lære at sove med lidt mere plads omkring sig. Han er begyndt at bruge sig selv mere fysisk nu og har derfor brug for at kunne trille lidt rundt, også når han sover.
Jeres dreng lyder til at have et stort behov for tryghed og nærhed. Det giver ham ro at han føler sig omsluttet og nær jer. Det er naturligt i forhold til hans alder og det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre. Derfor skal I tage det stille og roligt og sige at det tager den tid det tager. Det er dog uholdbart i længden, hvis han kun vil falde i søvn i jeres favn, han bliver som I skriver tungere og I har også andre ting at lave end at rende rundt med ham...:o)
Jeg tænker derfor, at det vil være en god idé at forsøge at lære ham at sove for sig selv. Altså at hjælpe ham til en god rytme også for jer alle på sigt. I denne rytme bliver det også relevant at se på skemad osv. i løbet af dagen - i takt med at han begynder at få anden mad, så vil det være fint at have lidt faste rutiner og faste tidspunkter for hvornår man spiser, sover osv. Det betyder ikke at I skal begynde med skemad nu, jeg nævner det for at fortælle at månederne frem vil der ske rigtig meget i forhold til hans søvn, søvnvaner osv.
Jeg er ikke helt klar over om Victor ammes til han sover eller om han ammes, svøbes og vugges til han sover? Det første skridt på vejen vil være at stoppe amningen inden han falder helt i søvn - altså undgå at han sutter sig i søvn ved brystet. Det vil være hensigtsmæssigt at han ammes og når han så efterfølgende viser træthedstegn, så gør I klar til at putte ham. I må gerne starte med at have ham hos jer, sidde lidt med ham osv. Men han skal puttes i sin seng inden han sover helt. Sengen kan gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule".
Du fortæller at I har både en vugge og en seng. Hvis I vælger at bruge vuggen, så tag ham ud af liften med det samme. Det gør ikke noget at han sparker sit svøb eller klæde af, så sid hos ham og hold hænderne på hans lille krop, så han kan mærke at I er der og brug vuggens funktion med at blive vugget stille.
I kan også vælge at putte ham i liften og stille den i sengen. Og så derefter få ham ud og direkte i sengen, når han skal sove. Du skriver at du ikke føler at vuggen eller for den sags skyld sengen er blød nok. Men hvis du har en plan madras, så er det faktisk det bedste for ham at ligge på og du kan så gøre det hele lidt mere lunt og blødt ved at bruge et flonelslagen. For din drengs udvikling er en plan og lige madras vigtig - han har ikke bedst af at ligge på en dyne eller på anden måde meget blødt - han skal ligge på en madras ligesom du selv gør.
Når I lægger ham fra jer, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor helt okay at I starter med amning, får ham lullet til ro i jeres arme og derefter skal han så puttes. Ikke når han sover, men på det tidspunkt hvor han er bevidst nok til at fornemme at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning og læg mærke til hans øjne. Læg ham fra jer, når I fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når I kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra favnen ned i egen seng. Han må gerne være lidt svøbt og det vil her være fint med en sutteklud ved ansigtet. Hold så hænderne på ham, han skal fornemme at I stadig er der. Lad jeres hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Prøv om I kan svøbe ham i dynen på en sådan måde at han ikke kommer til at ligge i dynen og den åbner sig når han bliver lagt, men så han stille og roligt kommer til at ligge på madrassen med dynen over sig.
Det er altså et spørgsmål om at give ham trygheden og muligheden for at lade roen komme over sig, flytte ham når han er ved at falde i søvn, men endnu ikke sover og så forsøge at putte ham uden at han der er viklet så meget ind i dynen at han ligger på den - dynen skal han have over sig og han skal sove på madrassen.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske