Brev:
Svøb og falde i søvn selv
23. april 2008
Alder:
3 mdr.
Svøb og falde i søvn selv
Hej Helen!
Vi har siden Victor blev født svøbt ham i dynen. Han er idag 3,5 mdr. De første 2 mdr. sov han udelukkende ved at vi bar ham rundt i armene eller hvis vi gik tur med barnevognen. Han sover altid i liften - i vuggen og i barnevognen.
Så kunne vi høre rundt omkring, at det hvis var en uvane vi var gået igang med og at han skal lære at falde i søvn selv.
Da han jo også blev tungere og tungere at gå rundt med, så besluttede jeg at han skulle sove mere ude i barnevognen (før kun middagsluren på 3 timer) men nu også hans powernaps.
Han sover typisk:
Vågner kl. 6-7
Vi leger i sengen og han skiftes/ammes (ialt 60-75 minutter) og han svøbes og bæres i ca 5-10 min så sover han - i 30-45 minutter.
Så er han igen vågen i 60-75 minutter og han kommer ud i barnevognen. Sover 30-45 min.
Vågnen i ca 1,5 time og sover middagslur i barnevognen ca 3 timer.
Tager i løbet af eftermiddagen enten 1 eller 2 lure af 30-45 minutter i barnevognen og så bader vi ca kl. 19-19.30 og lægger han i seng kl. ca. 20 (her svøber vi igen og bærer rundt med ham i optil 30 min).
Dvs. vi svøber ham 2 gange (til natten og den første lur om morgenen).
I barnevognen prøver vi at lægge ham i flyverdragten og dynen ovenpå. Når han græder så nusser jeg ham på kinden og trykker ham på sutten, hvis den ikke er faldet ud og så triller jeg barnevognen 2 gange frem og tilbage, vugger ganske lidt og så står vognen stille. Hvis han græder igen, så fortsætter jeg på samme måde indtil han sover. Typisk imellem 5-20 minutter at få ham til at falde i søvn.
Virker det fornuftigt?
Nu hvor søvnen om dagen så småt lykkedes, så vil vi gerne eksperimentere med at få ham til at falde i søvn selv om aftenen også. Vi har tænkt, at vi først skulle vænne ham fra liften og så lægge ham direkte i vuggen. Når han havde vænnet sig til vuggen, så kunne vi stoppe med at svøbe ham og derefter over i tremmesengen/eget værelse. Men vi går allerede i stå her - for når han ligger i vuggen så kan han sparke svøbet op (ikke hvis han ligger i liften). Jeg føler ikke at han ligger blødt nok, hvis jeg bare ligger ham direkte ned i vuggen med dynen over, men det er såmen ikke det største problem. Problemer er jo at vi går rundt med ham og hvordan skal vi kunne lægge ham direkte i sengen når han kun falder i søvn svøbt i vores favn. Skal vi så pakke ham ud eller skal han bare have et tæppe over sig, når vi opdager at dynen står åben?
Så spørgsmålene er egentlig:
1) Gør vi det fornuftigt om dagen eller har du yderligere gode råd?
2) Hvordan kommer vi ud af svøbet eller skal han svøbes i noget andet?
3) Når han nu har lært ikke at blive svøbt, hvordan kommer vi så bedst videre med at putte ham uden at vi går med ham i favnen?
Det skal siges at vi får ham til at sove når han er svøbt i dynen - ikke hvis vi går med ham på armen uden dynen. Jeg har prøvet et par gange med et blødt tæppe, da vi svøbte ham i dagtimerne, men det er som om at det bløde/vamsede fra dynen mangler. Han er også nemmere for os at gå rundt med når han ligger i dynen. Vi svøber ham i dynen og han har ikke længere armene nede, han trækker dem selv op i løbet af 30 sekunder.
Venlig hilsen
Christina