Svar: Morgenmaden kikser fuldstændig
23. april 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Jeg synes jeres plan for dagen ser rigtig fin ud og det lyder som om at drengene spiser godt og varieret. Derfor tænker jeg at I skal prøve at fokusere lidt mindre på den morgengrød - lad grøden holde en pause i en uges tid.
Forsøg i stedet med havregrynsboller, - jeg kan ikke huske om jeg har sendt opskrift til dig før, men ellers er den her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Start dagen med små hapsere af havregrynsboller (de er så gode, så dem kan I alle spise) og kom lidt smør på, evt. lidt marmelade, frugtmos, ost eller hvad drengene nu kunne tænkes at synes var lækkert.
Du kan selvfølgelig forsøge om de hellere vil have lidt grød inden formiddagsluren, men ellers vil du her kunne give dem lidt frugt - både frugtmos og frisk frugt i stykker. Du kan også overveje om du i en periode skulle forsøge med en lille smule tykmælk eller A38 med lidt æble og pæremos eller måske ½ banan... De må ikke få for meget komælk, men lidt er okay:o)
Som sagt ser planen for dagen rigtig fin ud og drengene lyder til at trives:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske