Svar: Vil ikke spise grøntsager - 2 år, 3 mdr.
23. april 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Ellas mor
Min umiddelbare tanke er at Ella lyder til at stortrives - grøntsager eller ej og jeg synes det er rigtig fint at du forsøger at tage det afslappet og forholder dig roligt omkring, hvorvidt din datter indtager det ene eller det andet. Du sørger jo for at lave spændende og sund mad, børnevenligt osv. og du tilbyder også din datter en multivitamin så du er sikker på at hun får, hvad hun skal have.
Det er meget normalt at børn er selektive og derfor anbefaler jeg at man ser på indtaget over flere dage og ikke kun over en dag. Hvis man se på hvad barnet indtager over en uge, så vil der ofte være gledet lidt af alle fødevarer ned, men på en enkelt dag, kan det nogle gange være svært. Det vil være sådan at det nogle dage er kødet der trækker, andre dage pastaen og en anden dag er det så noget andet og det er okay.
Man kan godt i visse retter som f.eks. lasagne snyde lidt og blende lidt grøntsager i kødsovsen så barnet på den måde får lidt grønt. Ligesom man også kan komme gulerod, spinat og lignende i de hjemmebagte boller. Men de fleste børn vil ofte helst have tingene adskilt og derfor er det en god idé, at servere maden, så barnet kan se hvad det er og vælge ud fra, hvad det har lyst til den dag.
Mange børn kan ofte også bedre lidt rå grøntsager end kogte grøntsager og derfor kan man nogle gange med held tilbyde barnet en tallerken "før aftensmad" med lidt forskelligt grønt. Det kan være ærter, majs, gulerod, agurk, rød peberfrugt, avokado, blomkålsbuketter og lignende. Man skal huske at det tager lang til at gnave sig igennem en rå gulerod og derfor skal den skæres i smalle stænger, som barnet kan spise inden for rimeligt tid.
Hvis barnet således har fået lidt grøntsager inden aftensmaden, så behøver man ikke fokusere så meget på indtaget ved middagsbordet. Grøntsager kan på samme måde med fordel gives til frokost sammen med rugbrød og derudover kan man nogle gange her med held lave en grøntsagsmos og bruge den som pålæg. Det kan være avokadomos, broccolimos eller lignende. Kolde kartofler kan også bruges som pålæg og det er helt okay at krydre med lidt hvidløg, purløg, timian, oregano og lignende i den grøntsagsmos du laver.
Hvis du ved at Ella spiser pasta og I skal have noget mad, som hun normalt ikke spiser særlig meget af, så sker der ikke noget ved at du en gang imellem koger lidt pasta til hende. Ligesom du også nogle gange kan give hende et stykke rugbrød, sammen med den varme mad. Min tanke er at når der er lidt på tallerkenen som barnet er glad for og spiser, så vil der ofte også glide lidt ned af det andet. I hvert fald blive smagt på det og barnet (og forældrene) får stadig en oplevelse af at et er hyggeligt, vi spiser sammen - og det betyder rigtig meget i forhold til gode madvaner fremover.
Jeg synes altså at det vil være en god idé, hvis du kan forsøge at få lidt grøntsager ind i løbet af dagen og ikke kun om aftenen. Men når det er sagt, så er det rigtig fint ikke at gøre et stort nummer ud af det, - din datter lyder ikke som om at hun mangler noget.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske