Svar: Hvem skal sige fra, når amningen skal ophøre?
2. juni 2003
Alder:
18 mdr.
Hej Dorthe
Med den alder din datter har kan du ikke forvente at hun siger fra, - det er dig der skal gøre det. Din datter har allerede fået en "dårlig vane", idet hun ikke længere har behov for at blive ammet om natten. Det hun har behov for er at få en god sammenhængende nattesøvn og vide, at hvis hun vågner så er du der for hende med trøst og kærlighed, men ikke med bryst.
Og ja, hun bliver ulykkelig og grædende, når du tager brystet fra hende - det er velkendt, og trygheden tages fra hende. Men du skal give hende en tryghed i form af en anden rutine, dvs. en ny vane, som hele familien kan leve med. Nogle gange er man så heldig, at barnet selv finder en erstatning i stedet for brystet. Det kan være en bamse eller en sutteklud eller andet. Men det er ikke altid.
Det er flot at du har ammet så længe, men som du selv skriver, så skal det jo stoppe på et tidspunkt. Når du vælger at tid er, så sørg for at der ikke sker andre ændringer i hendes liv i øvrigt. Det er for eksempel svært at stoppe med amning samtidig med at hun begynder i institution.
Det kan være en fordel at skrive i en "natdagbog", for at holde styr på hvor meget hun har været vågen. Forhåbentlig kan du så se fremskridt efter nogle nætter.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske