Svar: Tager maden ud af munden - 12 mdr.
22. april 2008
Alder:
12 mdr.
Kære frustrerede
Det er helt naturligt for Sallys alder og udvikling at hun lige nu har en periode, hvor hun hele tiden tager maden ind og ud af munden og også sidder med fingrene i munden, når du giver hende noget med ske. Hun er blevet så stor nu at hun er god til at tygge og hun kan også bide af et stykke rugbrød.
Jeg tænker derfor at I måske skulle prøve at give hende større stykker mad - ikke små brødhapsere, men kvarte stykker rugbrød eller boller, så hun får et større stykke i hånden. På den måde kan hun stadig spise med fingrene, have maden i hånden og ved munden og bliver måske ikke helt så foranlediget til at putte ind og putte ud.
I kan også lade hende spise med en gaffel, det kan hun sagtens med den alder hun har og her kan selve processen være så interessant at hun koncentrerer sig mere om det - maden på gaflen og ind i munden - end om at tage maden ud igen.
Hun er stadig for lille til at spise med en ske, men I kan måske få lov til at føre hendes hånd eller I kan give hende en ske i den ene hånd, så hun har fornemmelsen af at være med, når hun får skemad.
Hvis hun trænger til fornyelse og hjælp til at koncentrere sig, så kan det nogle gange hjælpe at lade hende sidde på jeres skød imens hun spiser (i stedet for at sætte hende på gulvet). Det kan også være en god idé at give hende en ensfarvet tallerken eller en tallerken som er inddelt i rum, så maden ligger adskilt og hun kan se hvad der er hvad. Det kan hjælpe hende til at koncentrere sig om det.
Det lyder som om at Sally er rigtig god til det finmotoriske og bruger sine hænder rigtig godt. Det lyder som om at hun undersøger, fornemmer, mærker maden i øjeblikket og ikke som om at hun umiddelbart prøver grænser i forhold til jer. Det er dog rigtig godt at far f.eks. læser avisen imens, fordi det jo fjerner opmærksomheden fra hende og det er vigtigt et eller andet sted at give hende madro.
Samtidig må I dog også godt stille lidt krav og fortælle hende at maden skal i munden og ikke på gulvet, at hun ikke skal stikke hænderne i glasset så mælken løber over, ligesom hun også skal have vasket og tørret sine hænder når hun er færdig med at spise - sådanne små regler må man gerne have. Det kan man sagtens have selvom man stadig anerkender hendes lyst til at undersøge og den udvikling hun er igang med.
Så mit forslag er altså umiddelbart at I forsøger med lidt større mad, som hun kan sidde med i hånden og bide af. At I forsøger at lade hende sidde på jeres skød en gang imellem, smage fra jeres tallerken, at I en gang imellem laver noget andet imens - læser avisen eller lignende, så hun ikke får opmærksomhed omkring det at spise, at I samtidig også forsøger at have nogle regler og prøver at motivere hende til at spise med gaffel osv.
Og så skal I naturligvis medtænke at hun spiser bedre, hvis hun er sulten. Men i forhold til den plan I har sendt mig tidligere, så ser det rigtig fint ud. Hun får ikke for meget mælk eller andet, som kunne spille ind på hendes appetit.
Jeg tænker også at det ud fra jeres tidligere brev lyder som om at I er gode til at sætte grænser og have visse regler og at I umiddelbart gør tingene rigtig fint. Jeg tænker dog at I måske skal forsøge at gøre lidt mere kort proces. Måltiderne må ikke trække ud og Sally eller tallerkenen må fjernes, hvis hun ingen ting spiser. Så er måltidet overstået.
Det vil hun naturligvis protestere over og det må hun godt - den protest skal I så kunne klare. Hun må naturligvis godt få en ny chance, forsøge at sætte hende ved bordet en gang mere, men leger hun igen med maden og spiser ingenting, så er måltidet slut, så er hun ikke sulten nok. I skal derfor passe på, at I ikke komme ind i en rytme hvor tingene trækker ud og hvor det er Sally der bestemmer - i den høje stol, ned på gulvet, i den høje stol, ned på gulvet igen og igen. Det er jer der bestemmer, hvordan det skal være og I skal holde fast i jeres beslutning, så hun lærer at et nej er et nej.
Håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske