Brev:
Forstoppelse - 8 mdr.
22. april 2008
Alder:
8 mdr.
Forstoppelse - 8 mdr.
Hej Helen!
Jeg skriver til dig angående min datter Josefine på 8½ måned. Josefine har problemer med sin mave og har nu været i behandling med laktulose i snart 2½ måned, hvor der ikke er sket den store fremgang. Derudover har vi haft hende til kiropraktor for at se om det gav noget resultat og det gjorde det - i hvert fald i en kort periode. Hun begyndte faktisk at have afføring hver dag, men så pludselig gik det i stå igen. Kiropraktoren siger, at der ikke er flere spændinger i lænden, som kan forårsage forstoppelsen, så derfor er vi naturligvis stoppet igen.
Vi holder pause med jern, som vores sundhedsplejerske har foreslået og Josefine er ikke begyndt at få komælk endnu, da sundhedsplejersken også mente at det kunne væer stoppende. Derudover synes jeg, at Josefine får en god og alsidig kost med både frugt og grøntsager. Hun er dog ikke den store vanddrikker, men det forsøger jeg at kompensere for med amning og flaske (hun får grøn allomin).
Har du nogle forslag til hvad vi kan forsøge? Lægen mener, at vi evt skal opstarte movikol, men jeg vil jo gerne forsøge andet, da jeg ikke helt er af den overbevisning, at man skal blive ved med at give afføringsmidler...- burde jeg ændre holdning?
Josefines kostplan for en dag er som følgende:
ammes tidlig morgen
kl. 8.00-8.30 Grød med frugtmos (har også forsøgt svesker) og gerne frisk frugt udover til at sidde med i hånden + vand i krus
kl 9.45- ammes
kl.12.00- grøntsagsmos + små hapsere af bondebrød med leverpostej, torskerogn mv + agurk + frisk frugt+ vand af krus
tilbydes vand i løbet af eftermiddagen + frugt + grød
kl 18.00- grøntsagsmos med kød, samt smager vores mad + vand af krus
kl 20.30 + ca23.30- flaske med mme
Josefine får tit nestle glasmad til 8 mdr, da hun ikke er meget for at spise det mos jeg laver. Dog fejler appetitten ikke noget og hun er meget nysgerrig for at smage ny mad.
Jeg ammer hende stadig, men hun vil kun have det ene bryst, det andet er vist efterhånden tørlagt. Mon der er mælk nok? Er det en ide at gå på fuld flaskeernæring, for at sikre, at hun får væske nok? Hun drikker nemlig ikke meget vand i løbet af dagen. Hendes fontanel er noget nedsunken og har været det længe, men min sundhedsplejerske siger, at den godt kan blive slap, når de er ved at få tænder... er det korrekt?
Jeg håber, at du kan hjælpe os med at få gang i den mave, for det bekymrer mig meget, selvom Josefine lader til at trives i bedste velgående.
Med venlig hilsen
Camilla