Svar: Fast føde hvornår?
22. april 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Gitte
Det lyder som om I har en rigtig god læge, som har taget jeres drengs maveproblemer alvorligt og som er kommet med en rigtig god vurdering og løsning. Det er også rigtig dejligt at høre, at skift til profylac har hjulpet og jeg vil i forhold til smagen lige nævne at det er okay, hvis du en gang imellem søder det lidt med sukker, - det kan gøre at det smager lidt bedre. Du kan komme 1 tsk. sukker i 100ml mælk. Modsat - hvis han tager imod det uden er det jo naturligvis bedst.
Jeg synes ikke det er nogen god idé at begynde med skemad eller vælling med de maveproblemer han har/har haft. Det er derimod endnu mere vigtigt at du venter så længe som muligt med at tilføre ham anden mad, så hans tarmsystem bliver så modent som muligt. Det er også sådan at det ikke er uger der tælles med måneder, - du bør altså ikke begynde give ham anden mad en mælk før han er mindst 4 måneder gammel og du skal, når du begynder starte meget langsomt op.
Det vil sige begynde med 4-5 tsk, af samme type grød, f.eks. risgrød og kun en gang om dagen. Selvom han kan spise mere, så skal han ikke have det, men du skal stoppe og så følge efter med en flaske mme. Børn som allerede i 4 måneders alderen begynder med grød skal have meget mere tid til at komme igang med dette og det hele går meget langsomt i forhold til, hvis de venter til de er omkring 6 måneder gamle.
Profylac er det der hedder højt hydrolyceret erstatning. Det er en erstatning man anbefaler til børn med risiko for at udvikle allergi og til børn der har fået konstateret mælkeallergi. Når man har mælkeallergi, så reagerer man på mælkeproteiner og derfor er disse spaltet i netop profylac. At begynde at tilbyde jeres dreng vælling med almindelige mælkeproteiner kan derfor risikere at give ham ondt i maven igen og det kan jeg ikke se nogen mening med. Derudover hører vælling til tilskudsblandinger og er derfor ikke noget man skal give børn - vælling er faktisk noget der i princippet kan springes over... :o)
Så jeg synes ikke du skal begynde at give din dreng noget supplerende til flasken endnu, men virkelig prøve at trække tiden så meget som muligt, så hans mave har en chance for at følge med. Når du begynder så skal det være meget små mængder grød af ris, majs eller hirse og det skal kun være en gang dagligt, de første mange uger og altid efterfulgt af mme.
I takt med at han begynder med skemaden, så vil det være muligt for jer at få endnu mere rytme og rutine på dagen. Det vil ret hurtigt være en god idé at starte dagen nogenlunde samme tid, tilbyde mad og flaske til nogenlunde samme tid hver dag osv. så det hele vil på den måde komme lidt mere i system. Hans søvn vil således også ændre sig og det er helt okay at lade tingene ske gradvist.
Netop i 3-4 måneders alderen begynder mange børn at powernappe og sover således mange kortere og små lure end de tidligere har gjort. De interesserer sig mere for verden, omgivelserne, og begynder at følge med øjnene, skelne mere bevidst mellem hjemme og ude osv. som vi også tidligere har talt om og denne lyst til at opleve verden gør, at han ikke sove så længe af gangen og det er helt normalt at børn i denne alder derfor sover 4 små lure i løbet af dagen. Det du fortæller lyder således okay og sådan må det være lige nu.
Det er jo som du selv skriver vigtigt at han er glad, udvikler sig og har lyst til verden. Det at han har overskud og ikke længere græder så meget, viser jo at han har det godt. Det lyder således som om at han lige nu trives med sine powernaps og det er okay.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre denne gang også, selvom du med hensyn til skemad må væbne dig med lidt tålmodighed - fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske