Brev:
Fast føde hvornår?
22. april 2008
Alder:
3 mdr.
Fast føde hvornår?
Kære Helen.
Tak for dit hurtige svar, og ja så er jeg her allerede igen, med et nyt spørgsmål. Og i disse strejketider, er det nu rart at have et sted at henvende sig.
Siden sidst er der sket meget.
Vi begyndte at få mistanke om at vores søn havde store smerter, når han havde disse lange skrigeture. Han græd tårer, og spjættede meget. Vendte og drejede sig på alle mulige måder når vi prøvede at trøste ham. Samtidig havde han også et par dage hvor han ikke spiste nær så meget som han plejede. Og på trods af at hans manglende appetit virkede det rent faktisk som om han havde det bedre.
Tog derfor til lægen med vores søn, og hun mente simpelthen at der var tale om en koliklignende tilstand, som skyldtes forstoppelse, luft i maven osv. Vi skulle derfor skifte MME ud med et andet MME som ikke er komælksbaseret. Lægen mente nemlig dels at hans hårde afføring og mavekramper, skyldes at MME var komælksbaseret. At hans mave ikke kunne tåle dette.
Så status efter lægebesøg er:
Ny MME (Profylac) og 2x6 ml Laktulose dagligt.
De sidste 4-5 dage har været befriende lette i forhold til tidligere, så håber meget på at det varer ved.
Hans afføring er normal, og nem at komme af med. Maven virker til at have det bedre. Han ”møfler” ikke nær så meget rundt mere, og skriger betydeligt mindre end førhen. Er ca. gået fra 5-6-7 timers gråd dagligt, ned på 2-3 timer. Så føler mig næsten helt ovenpå igen.
Helt problemfrit er det selvfølgelig ikke. Den nye MME bryder han sig ikke så meget om. Han bryder sig ganske enkelt ikke om smagen. Dog spiser han det, men han rynker meget på næsen, og til tider kan det tage lang tid om at få en hel flaske ned. (dette er selvfølgelig godt nok, for så forsluger han sig ikke) Samtidig bøvser han bedre efter at have spist det nye MME.
Men men men, ikke desto mindre er vi nu begyndt at spekulere på om det ikke snart ville være ok at gå over til noget mere fast føde (vælling eller grød)
Har godt nok læst/hørt mange steder at man skal begynde på dette i 4 mdrs alderen. Men han nærmer sig jo også denne alder. Han er pt. 14,5 uge gammel. Og han har hele tiden, også fra fødslen, været en stor dreng.
Så mit spørgsmål går på om jeg snart kan begynde at give ham noget supplerende til flasken? Og hvis ja, hvad skal jeg så give ham? Kender du noget som du kan anbefale? Jeg vil jo nødig give ham noget der er for hårdt til hans sarte mave. Eller er det for tidligt at begynde at give ham fast føde ind i mellem?
Angåede søvnen: Her har vi også haft stor fremgang efter at han ikke længere døjer med forstoppelse. Som du foreslog, har vi gjort meget ud af hans ”putte-rutine”. Han bliver altid puttet på samme måde/sted og når vi mærker trætheden trænge sig på, fjerner vi ham fra al stimulans så han ikke ”hidser” sig op over evt. legetøj. Samtidig hjælper det også gevaldigt at mørklægge barnevognen med en jakke henover, og samtid putte hans arme/hænder helt ind til kroppen.
Dog sover han stadig ikke meget om dagen, men jeg tror simpelthen han er en af de børn som ikke har brug for så meget søvn om dagen. For selvom han ikke sover meget, har han været glad og nem de sidste dage. Efter at maven har fået det bedre, har vi også bedre kunne få en rytme ind. Den er stadig ikke helt fast, da det jo nok tager lidt tid.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du synes om hans søvnrytme. Om han sover for lidt? Eller for mange powernap? Skal jeg forsøge at få gjort hans eftermiddaglur længere? Synes jo ikke det virker som om han har brug for at sove længere middagssøvn, da han er glad og frisk når han vågner.
Sover igennem: kl. 21-06. (egen seng)
Powernap på 15-30 min omkring kl. 7. (egen seng)
Sover: ca. kl. 9.15-10.00 (barnevogn ude)
Sover ca. kl. 13-14.30/15.00 (barnevogn ude)
Powernap på 15-30 min kl. 17.30.
Powernap på 15-30 min. Kl 19.30.
Alt i alt ca. 13-15 timers søvn i døgnet.
Venlig hilsen
Gitte