Svar: Ble og sut
22. april 2008
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Sofies mor
Hvor er det dejligt at høre at det nu går så godt med at sove og jeg tror I har fuldstændig ret - Sofie har simpelthen haft en periode, hvor hun har haft ekstra behov for nærhed og tryghed og ved at I har givet hende dette om natten, så har hun fået mod på at sove selv. Det er rigtig godt set at hun har brugt enorme ressourcer på at forholde sig til hvor I var og om I gik fra hende osv. og ved at I alle har sovet sammen i 14 dage, så har hun fået en helt anden ro og alt omkring det at skulle sove er blevet meget mere afslappet for alle.
Det er rigtig godt at hun selv er kommet og har sagt at hun ikke vil bruge ble mere. Det er det bedste tegn man kan få om at samarbejdet kan begynde - for et samarbejde er det. Derfor synes jeg også at I skal tage det stille og roligt og prøve at følge de signaler og det behov hun viser. Jeg har den holdning at det er bedre at have en tør ble på og mærke den succesoplevelse det er, end at få våde bukser. At hun en gang imellem vælger at have en ble på er derfor udmærket og det forhindrer jer jo ikke i at opfordre hende til at gå på toilettet. At have en ble på betyder jo ikke at man så skal lave i den - det kan ligeså godt ses som en sikkerhed, - hvis nu det går galt og som en succes når det går godt!
Det er en god idé at lade hende beholde sutten lidt endnu og på samme måde som med bleen lade hende selv sige til, når hun er klar til at komme væk fra den. Det er på samme måde udmærket at lave en regel om at hun så vidt muligt kun får sutten når hun skal sove. Falder hun og slår sig og er ked af det og har brug for sutten, så får hun den naturligvis også men stille og roligt skal sådanne ting klares med trøstende ord og et plaster og sutten skal bruges mindre og mindre.
Der er meget nyt i jeres datters liv - børnehave, blestop, suttestop osv. og hun skal have tid til at følge med. Det vil være fint hvis hun i løbet af sommeren bliver helt renlig og hvis hun til juletid så smidder sutterne - det kunne jo være at julemanden og de små hjælpenisser gerne ville have dem:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske