Svar: Sover stadig ikke igennem efter 8 måneder
22. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Michala
Hihi - at stille Mikkel i garagen er for drastisk. Jeg kan dog godt forstå at I alle trænger til en god nattesøvn og jeg tænker at der er lidt forskellige ting som spiller ind hos jer:o)
For det første er det sådan at Mikkel jo tilsyneladende aldrig har sovet igennem. Han har altså et eller andet sted lært at vågne flere gange om natten og man må således mistænke om der kan være tale om vanebetinget afbrudt søvn. Han behøver dog ikke længere brystet for at sove hver gang og det lyder heller ikke som om at han er afhængig af en sut, så det lyder som om at I er kommet lidt positivt fremad i forhold til dette. Det ændrer dog ikke ved at det tager tid at få nye vaner.
Så er der den mulighed at han har ondt. Når børn har tendens til at vågne efter kort søvn og være urolige og grædende, så må man altid mistænke om de kan have ondt. Det er her oplagt at tænke på ørerne eller smerter fra tænder. Nogle børn har også problemer med vejrtrækningen, hævede mandler og polypper - de snorker ofte højlydt og sådanne ting skal man også være opmærksom på. Det skal naturligvis behandles hvis man finder ud af at der er tale om et sådan problem.
Så er der indtaget af mad og behovet for at være mæt for at sove. Her tænker jeg at det er vigtigt at du forsøger at tilbyde Mikkel lidt mere at spise i løbet af dagen. Og at du evt. slutter aftenen af med en portion grød, så du er sikker på at han har fået hvad han kan spise der.
Så er der forventningerne og jeg tænker at i første omgang skal I være lykkelige for 5-6 timers sammenhængende søvn. Det vil sige at I skal arbejde på en plan hvor du ammer kl. 23-24 og så igen næste morgen tidlig kl. 05/06 - men i det tidsrum derimellem skal jeres lille Mikkel ikke have mælk.
Derudover er der alderen og herunder separationsfasen, den motoriske uro, det ekstra behov for tryghed, nærhed osv. I skal derfor overveje hvordan I kan give jeres dreng den fysiske kontakt han har behov for når han skal overgive sig til søvnen - hvordan den kan erstattes uden brystet. Det er for nogen en mulighed at far og søn sover sammen og mor holder sig væk, andre vælger at fjerne tremmerne fra sengen og stille den helt tæt på voksensengen, så kan man lægge en beroligende hånd over til barnet og samtidig lære ham at han skal sove i sin egen seng, andre vælger andre løsninger.
Jeg tror du har fuldstændig ret i at Mikkel søger kontakt og nærhed om natten og dette behøver bestemt ikke være sammenhængende med at få bryst. Hvis du oplever at kun brystet kan få ham til ro, så er du nødt til at give ham det, men så skal du gøre det kortvarigt. Altså lade ham finde roen, men så lirke brystvorten ud af munden og hele tiden forsøge at sætte noget andet i stedet. Det står fint beskrevet i "sov igennem uden gråd".
Så kan man se på søvnen om dagen og tidspunkterne for søvn. Det er jo sådan at tingene ofte hænger sammen og det er vigtigt at han sover godt i dagtimerne for også at kunne sove godt om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes i jeres seng og kan forhåbentlig så sove lidt længere puttende ind til mor og det dejlige bryst:o)
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle med smør, ost i stænger eller lignende
Puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, agurkestænger og lignende i hånden, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle, grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at han bliver fyldt godt nok op, vand af kop
Puttes til middagslur med en amning kl. 13-14
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og evt. begynde med en lille smule tykmælk med lidt frugtmos i. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsagsmos, sovs af forskellig slags. Der skal være mos så han bliver fyldt godt op og der skal være mad i stykker. Vand af kop.
Kan få lidt frugtgrød til dessert eller I kan tilbyde en natgrød, så I er sikre på at han ikke er sulten.
Puttes til natten med amning ca kl. 19
Sen aften 23: Evt. amning fordi du så ved at han har fået og ikke behøver mælk før næste morgen tidlig. Samtidig påvirker amning på dette tidspunkt ikke Mikkels indtag af anden mad.
Mit forslag er altså at I forsøger at finde en rutine med lidt mere mad i løbet af dagen. At I forsøger at lade far tage over mellem midnat og næste morgen tidlig, hvor han så igen bliver ammet og så forhåbentlig kan sove lidt længere om morgenen. Så starter dagen lidt senere og det vil give plads til lidt mere mad i forhold til tidspunkt for lure om dagen osv.
Når han skal sove om natten, så må I vurdere om du skal flytte ud af soveværelset i en periode, om Mikkel skal flyttes ud, om I kan have glæde af at putte ham i hans egen seng, men fjerne tremmerne eller hvad metode der mon vil passe jer bedst.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske