Brev:
Sover stadig ikke igennem efter 8 måneder
22. april 2008
Alder:
8 mdr.
Sover stadig ikke igennem efter 8 måneder
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi vi har problemer med søvnen!! Vores yngste søn, Mikkel, som nu er 8 måneder, sover stadig ikke igennem, trods flere måneders anstrengelse og flere omgange amme-afvænning. I hans otte måneder har han kun sovet igennem 2 gange og vi er rigtig trætte nu!!
For at beskrive problemets kerne: Vi har i ca. 2 måneder forsøgt at få ham til at sove igennem uden amning og har også haft held med det et par gange; men har dog måtte gå tilbage til amning af hensyn til natteroen og dermed familiens trivsel. Vores ældste søn har især lidt under de meget urolige nætter, hvilket har bevirket svære dage i vuggestuen idet han har været dødtræt!! De slemme nætter, som der har været mange af, græder Mikkel i mere end 1 time af gangen og flere gange i løbet af natten. Vi har derfor valgt at amme ham for at få fred.
Det gik også godt i et par uger, hvor han fik en gang (kl 3) og så klarede sig resten af natten, men nu er han oppe på at amme 2-3 gange. For at beskrive et døgn i Mikkels liv:
Kl. 6-6.30: Morgenmad (havregrød)
Bryst
Kl. ca. 7-8.30 Lur (denne lur afhænger af hvor tidligt han er oppe)
Kl. 9.30-10: Lidt havregrød m frugt
Kl. 11-12/13: Lur
Kl 12/13: Frokost – rugbrødshapsere og lidt grøntsagsmos
Bryst
Kl.14-15.30: Lur
Kl. 15/16: Eftermiddagsfrugt
Bryst
Kl. 18.00: aftensmad – familiens mad
Kl. 19: i seng m. amning (og her er der ingen problemer)
Kl 23: amning
Kl. 03: amning
I øjeblikket vågner han oven i købet kl. 5 og piver; her lægger jeg mig med ham på sofaen for at få ro, men giver ham ikke noget bryst. Han falder nogen gange i søvn igen men ikke hver dag.
Skemaet er ikke altid som ovenstående, men som hovedregel prøver jeg at give rigtig mad hver 3. time (grød, rugbrødsmad, mos), at han skal sove 3-4 timer i løbet af dagen og amning en 3-4 gange i løbet af dagen. Han får dog ikke så meget af gangen da min mælkeproduktion har aftaget meget.
Jeg mener derfor bestemt ikke at han har brug for mælken om natten! Men han vågner konsekvent hver nat og falder først til ro når han får brystet. Vi har (føler vi) prøvet alt: vi har prøvet ”Sov igennem uden gråd”-metoden, som kun gjorde det værre; vi har forsøgt kold tyrker, som egentlig virkede idet han ikke fik noget – men han græd så rigtig meget om natten og dette måtte vi så også opgive af hensyn til familiens trivsel.
Jeg tænker om han søger kontakt om natten? Han græder hver gang vi går fra ham eller han ikke kan se os mere og alderen er jo også separationsangst. Jeg går stadig hjemme så han har mig døgnet rundt, selvom der selvfølgelig skal laves noget andet end at nusse ham – så han ligger da også og leger en del for sig selv.
Han kan hverken kravle eller sidde endnu men er meget tæt på at kunne kravle. Udover søvnen trives han meget fint, vokser som han skal og er generelt en meget glad dreng. Han sover i tremmeseng men jeg har fundet ud af at lægge ham i liften når han har svært ved at falde i søvn igen; selvom den er lige ved at være for lille føler han sig mere tryg når det er trangt og har i øvrigt været sådan siden han blev født. Han har for nylig fået to tænder hvilket kan forklare nogle af de stride nætter; men det har stået på længere end tandfrembruddet….
Jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre!! Men vi skal finde en løsning for vi har virkelig brug for at sove om natten og det har Mikkel jo også!! Jeg tror at kold tyrker ville virke, hvis vi gav det nok tid; problemet er at vores ældste søn betaler prisen – og selvom vi har et stort hus kan man altså høre gråden i alle rum….og jeg syntes at det er drastisk at stille ham i garagen :o).
Alle gode råd modtages med kyshånd!! Jeg er ganske desperat.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Michala