Svar: Afviser mælk
6. marts 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Kristina
Mælkeindtaget lyder jo ikke til at være særlig stort, men hvad type mælk giver du ham? Du må fra 6 mdr´s alderen godt tilbyde ham lidt sødmælk af en kop og du kan også give ham en smule A38 eller yoghurt med drys. Hovedbestanddelen af hans mælkeindtag skal dog fortsat være modermælk eller erstatning, så længe han er så lille.
Måske trænger Mikkel til at få en ny smag. Prøv at udskifte erstatningen og se om der er et andet produkt han kan lide.
Du må også variere imellem brug af flaske og kop, for at se om noget har større interesse end andet. Nogle børn vil helst drikke af det samme som de ser forældrene bruger, hvor andre børn har det bedst med helt små kopper og legetøjskopper kan nogle gange være effektive.
Når han sover ved 6 tiden om aftenen, tror du så at der ville være mulighed for at give ham en flaske, når du selv går i seng. Jeg mener ikke du skal vække ham, men bare tilbyde ham den i søvne. Mange børn har en fantastisk evne til at kunne spise når de sover og samtidig vil han måske ikke være så bevidst om, hvad der foregår og dermed acceptere at få lidt ekstra.
Håber lidt af ovenstående vil hjælpe jer. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske