Svar: Vil ikke rigtigt skemaden længere
22. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Karen
Tak for dit brev og din fine beskrivelse. Jeg tænker at du har fuldstændig ret i at din dreng lige nu gennemgår en stor udvikling. Det er flot at han allerede er igang med at kravle og det giver naturligt lidt motorisk uro både om dagen og om natten når han skal sove. Det er en periode, som derfor giver lidt mere pylren og utilfredshed samtidig med at han sikkert også virker meget tryghedssøgende - han er godt igang med separationsfasen:o)
Jeg tænker derudover at du har fuldstændig ret i at din dreng trænger til fornyelse og at det vi være rigtig godt, hvis du kunne forsøge med lidt mere smagsvariation og lidt mere mad i stykker. Han må få mange ting nu og det er vigtigt at du udnytter dette tidspunkt, hvor han naturligt vil putte mad i munden og smage på tingene - jo mere forskelligt du kan give ham nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen, så han skal bare have lov til at få.
Man skal naturligvis medtænke om han har ondt for tænder, er ved at blive syg eller andet, som generer ham. Men er han ikke det, så er det rigtig fint at du nu fortsætter med en fast plan for dagen og altså tilbyder større variation af mad. Det betyder ikke så meget, hvor meget han spiser, det du skal fokusere på er at han spiser og gerne vil - at han synes det igen bliver hyggeligt og sjovt at sidde ved bordet. Han skal se at I spiser det samme og så skal du hjælpe ham med at holde koncentrationen omkring maden i stedet for at aflede ham med legetøj eller andet.
Når du giver ham skemad så skal du have øjenkontakt med ham, han skal spejle sig i dit ansigt - åbne munden osv. Når du giver ham mad i stykker, så skal du server lidt af gangen, så han bedre kan koncentrere sig om det og så det ikke virker uoverskueligt for ham.
Da han ikke bryder sig om havregrød så forsøge med noget andet. Det kan være flerkornsgrød, øllebrød eller fuldkornsgrød. Du kan lave det selv eller købe det - lige nu betyder det ikke så meget, det vigtigste er at han spiser.
En plan kunne se således ud og jeg har forsøgt at lave den lidt efter de tider du har sendt mig:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Grød af en eller anden slags, vand af kop. Spiser han ikke særlig meget grød, så tilbyd også små stykker af en havregrynsbolle
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, forsøg også med små stykker blødt brød med smørbart pålæg, agurkestænger og lignende i hånden. Hvis du har lidt ris med lidt sovs fra aftenen i forvejen eller andet, så må du også gerne give ham det. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca 12-12.30
Eftermiddag 15.30: En portion grød med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør igen - hvis han ikke spiser særlig meget grød og er lidt træt af det. Bær må han også gerne få. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. I kan supplere med mad fra glas og han må meget gerne få mad som smager af noget. Han må gerne få ris med lidt sovs. Kan også få kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolibuketter at sidde med i hånden, en brødskorpe eller lignende. Evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop
Puttes til natten med amning kl 19
Sen aften 23: Ammes inden du selv går i seng
Så mit råd er altså at du forsøger at fornye indtaget af mad, tilbyder mere og mere af den mad I andre spiser, mad som han selv kan sidde med i hånden, mad som skal tygges - så I på den måde kommer stille og roligt væk fra kun skemad. Han har stadig behov for sin grød og mos for at blive fyldt op, men det vil være rigtig godt at supplere med noget andet nu. Derudover tænker jeg at hans alder og udvikling også spiller ind på den forandring I oplever i øjeblikket:o)
Hvis du lige nu oplever at han har en aversion mod at sidde i sin høje stol, så synes jeg du skal prøve at tage ham på skødet i stedet for. Fra dit skød kan han så smage noget af din mad fra tallerkenen - dette kan nogle gange få børn til at spise igen.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske