Svar: Spiser ikke nok
21. april 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Nogle børn kan fint finde ud af både bryst og flaske, andre børn foretrækker flasken og sådan må det så være .. hos jer lyder det som om at I alle et eller andet sted er okay med, at give flaske nu og det er helt fint.
Før var det naturligvis frustrerende at du ikke viste hvor meget mælk din dreng egentlig fik hos dig, nu er det frustrerende at du ved, hvor lidt han egentlig spiser ... Men du må forsøge at holde fast i at han er glad og tilfreds, mere end du har oplevet længe og det er jo et stort plus for jer alle:o)
Det lyder dog som en rigtig god idé at begynde med lidt skemad og det vil være fint at du starter med 4-5 tsk en gang dagligt. I takt med at han begynder at spise mere, større mængder, så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt. Det vil sige at det er bedre at give ham 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. på en gang, hvis det viser sig at han kan spise så meget. Ved siden af skemaden kan han få lidt vand af kop.
I første omgang skal du lave en ren grød af ris, majs, hirse eller boghvede, som du som sagt øger indtaget af stille og roligt. Du kan variere smagen lidt med en lille smule frugtmos som topping og omkring 5 måneders alderen vil det sandsynligvis passe fint med lidt grøntsagsmos om aftenen. Grøden til frokost bibeholder du, så han får noget han kender og så kan du forsøge at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen, lavet af de grøntsager I andre spiser. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash du starter med. Igen vand af kop eller lille snapseglas at drikke til.
I alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof med mindre du laver maden 100 pct på modermælkserstatning. Hvis du vælger at købe de industrielle produkter, så behøver du ikke tilsætte ekstra fedt. Det er en god idé at du bruger forskellige typer fedtstof. I en grød smager smør, kærgården og andre blandingsprodukter ofte bedst, hvorimod til en grøntsagsmos kan du også godt bruge lidt olie, plantemargarine og lignende.
Det er derudover en rigtig god idé med nogenlunde faste tider for dagen og lidt struktur for hvornår du giver skemad, hvornår du giver flaske og hvornår du putter din søn. Det at tingene ligner hinanden giver tryghed, børn elsker genkendelighed og små ritualer og samtidig så er det med til at give dig lidt mere overblik og du undgår at presse ham med flasken for tit.
En alderssvarende plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Forsøge med lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme omkring kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Flaske med mme
Sover sin 3 lur
Aften 18: Når I når til 2. måltid skemad, så kan I her forsøge med lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling mellem 19-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme eller vælling - må meget gerne spise denne i søvne og det er en god idé netop for at øge indtaget af mælk.
Nat 24-06: Evt. flaske, det afhænger af behovet. Hvis han sover, så lad ham sove, men hvis han vågner kl. 03-04 og har brug for sin mælk, så skal han have den.
Hvis du følger denne plan så får du tilbudt din dreng flaske løbende hele døgnet rundt og så må du tro på at han tager, hvad han har behov for. Ved siden af får du så tilført ham lidt ekstra energi via maden.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske