Brev:
Spiser ikke nok
21. april 2008
Alder:
4 mdr.
Spiser ikke nok
Hej igen
Mange tak for dit svar...!
Vi forsøgte os efter et stykke tid med sukker i erstatningen og det hjalp!! Så meget at han allerede efter 2 dage, hvor han fik én flaske om dagen, slet ikke ville have bryst længere. Jeg forsøgte flere gange men måtte opgive. Ikke engang om natten ville han have bryst. Så det blev 100 flaske fra den ene dag til den anden.
Jeg vidste jo at der var risiko for den drejning, men var ikke forberedt på at det gik så stærkt. Men faktisk er jeg ret lettet over at han selv valgte det, så jeg ikke alligevel i nærmeste fremtid skulle til at trappe stille og roligt ned. Men blev da lidt overrasket over hans pludselige vilje!
Men men... Nu kommer der underlige. I starten spiste han mange små måltider om dagen. Pr. dag kom han ca på 500 - 700 ml. nogle enkelte dage mere. Og efter dit svar kan jeg jo læse at det ikke er nok (han vejer ca. 6200 gr nu). Jeg snakkede med min læge om sagde at det var fint nok hvis han spiste det. At alle børn ikke spiser det samme, og det beroligede mig jo meget. For 14 dage siden fik jeg vejet ham for første gang i 1 måned. Han har kun taget 500 gr. på, på den måned.
Sundhedsplejersken synes selvfølgelig ikke at det var nok og foreslog at jeg skulle vente til han blev rigtig sulten med at give ham mad, istedet for at give ham alle de gange om dagen jeg havde gjort i et forsøg for at få ham til at spise mere. Endvidere sagde sundhedsplejersken at baby'er sagtens kunne ændre trin på "vægtkurven". Han voksede utroligt meget i starten, så på et tidspunkt kunne vægten jo godt staunere. Men lige meget hvad, så spiser han jo bare slet ikke nok lige nu!
Jeg har nu forsøgt i 14 dage, kun at give ham mad, når han er sulten - altså når han begynder at "brumme lidt!. Det har slet ikke hjulpet. Tværtimod har han haft flere dage end tidligere hvor han kun har spist 500 ml. Han bliver puttet ved 20 tiden hver aften og sover tit igennem men vågner et par gange om ugen ved 4 tiden og får en flaske hvorefter han sover til ca. 6.30. Jeg er på det sidste begyndt at give ham en flaske ved 23 tiden når jeg går i seng. Jeg lader ham ligge i vuggen og tit spiser han i søvne... Er det en dårlig vane????
Om dagen sover han 3 - 4 gange om dagen i barnevognen i 45 min. pr gang.
Jeg er selvfølgelig meget frusteret over at han ikke spiser mere og ikke har taget mere på, men har hele tiden trøstet mig med, at han aldrig har været mere glad og tilfreds (med undtagelse af, når jeg har forsøgt at tvinge ham til at spise). Så kan det jo ikke stå helt skidt til!!
Når jeg giver ham flasken er det som om han stadig ikke kan lide mælken. Vi har forsøgt både med og uden sukker, samt at blande pulveret med kamille (desperat forsøg, da han elsker kamille the, han får indimellem 50 ml.). Han vender hovedet og de dråber mælk han ufrivilligt får i munden spytter han bare ud. Når han endelig tager fat og spiser, er det som om han kun spiser til den værste sult er stillet, tit ca. 75 ml. Jeg skifter ham/leger med ham og giver ham flasken igen. Nogle gange tager han lidt mere, men ofte vil han slet ikke spise mere.
Håber inderligt du kan give et par gode råd. Hvad kan vi gøre for at få ham til at spise? Sundhedsplejersken skulle komme i morgen for at snakke om grød, som hun synes han skal starte på nu. Men de strejker jo. Hvis jeg starter op på grød nu, hvor meget og hvad må han så få?
Jeg håber han vil spise grød, så han får lidt mere mad, men der går jo lang tid før han kan spise sig mæt i det flere gange om dagen.
På forhånd mange tak for dit svar.
Mange hilsner