Svar: Litteratur vedr. spædbørns psykologi
21. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Det er især Daniel Stern (født 1934), psykiater og professor i psykologi, der har forsket i hvad spædbørn og småbørn tænker og føler. Hans undersøgelser og bøger har haft stor betydning for, hvordan vi se på det lille barn i dag, i forhold til hvordan man så på små børn for bare 30 år siden. Du vil derfor med fordel kunne læse nogle af Sterns bøger, f.eks.: "Spædbarnets interpersonelle univers" eller "De første 6 måneder".
En anden bog du kan læse er "Historien om piger og drenge - kønssocialisering i et udviklingspsykologisk perspektiv" skrevet af Harriet Bjerrum Nielsen og Monica Rudberg. Den har især fokus på de forskelle der er på piger og drenge og hvordan vi hver især udvikler os - inddelt i 0-5 år, 6-12 år, 13-16 år og næsten voksen.
Hvis du interesserer dig for neuropsykologi og for hvordan barnets hjerne udvikler sig og hvad betydning det har for barnets adfærd, barnets følelsesmæssige og fysiske udvikling og formåen, så vil det være en god idé at læse bogen "Fantastiske forældre" af Margot Sunderland.
Derudover findes der mange amerikanske bøger - flere end på dansk som beskriver nogle af de områder du søger. Du kan søge på amazon.com og lede efter bøger, som interesserer dig. Du kan også gå på biblioteket og få hjælp af en bibliotekar.
Jeg håber at du hermed har fået lidt at gå videre med, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske