Brev:
Litteratur vedr. spædbørns psykologi
21. april 2008
Alder:
5 mdr.
Litteratur vedr. spædbørns psykologi
Kære Helen,
Kan du hjælpe mig med forslag til noget litteratur vedr. spædbørns evner og forståelse?
Jeg søger ikke bøger om børneopdragelse – men mere information om, hvornår de er i stand til at opfatte og forstå forskellige ting.
Jeg oplevede – som eksempel – at være ude og køre med vores søn Mads på 5 måneder (på det tidspunkt var han dog kun 3 måneder). Han sad i sin autostol på bagsædet, så han kunne ikke se mig som chauffør. Han blev ked af det og brokkede sig og begyndte at græde.
Jeg var helt bevidst om, at han følte sig alene og deraf nok lidt utryg, så jeg forsøgte at berolige ham med at snakke og synge. Det havde overhovedet ingen effekt – hvilket undrede mig længe.
Ved et tilfælde læste jeg, at spædbørn på det alderstrin opfatter ”ude af øje – ude af sind”. Og da Mads ikke kunne se mig, var han selvfølgelig ikke i stand til at forstå, at jeg faktisk var i nærheden, og derfor var han forsat ked af at sidde alene i autostolen. Hans hjerne havde endnu ikke udviklet den evne at kode min stemme sammen med min nærværelse.
Sådan en viden er nyttig for mig, for det gør mig i stand til at handle bedre efter hans behov. Min nysgerrighed går derfor i den retning: Hvornår kan man begynde at behovsudsætte? Hvornår er de i stand til at være trygge for dem selv? Så længe et spædbarn græder, skal man komme springende – hvornår ændrer det sig? Hvornår genkender de andres hjem? Hvornår skal man stimuleres deres nysgerrighed i hvilke retninger? Hvornår forstår de firkanter og cirkler og rumdybde osv osv osv?
Jeg søger altså mest ”fakta” om deres kompetencer – ikke så meget fysisk, selvom det selvfølgelig også er enormt spændende, men mere om deres psykiske og sociale formåen, forståelse, (opfattelses)evner så jeg ud fra det, kan tilpasse min ”opdragelse” og mit samspil med Mads.
Jeg forventer ikke, at du besvarer disse spørgsmål, som kun er nævnt for eksemplets skyld – men håber, du kan anbefale nogle bøger, som berører disse områder.
Glæder mig til at høre dit svar, så jeg forhåbentligt kan blive ”klog” på, hvor ”klog” min lille mand er :-).
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Sanne