Svar: Udviklingsspørgsmål - 7 mdr.
21. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Jeg har den holdning at en mors bekymring altid skal tages alvorligt og det er vigtigt at man undersøger barnet. Derfor er det også rigtig godt, at I nu er tilknyttet børneklinikken - I har været der før og har nu også en tid til fysioterapeut, som kan vurdere Lunas motoriske og sansemæssige udvikling.
Børn er forskellige, forældre er forskellige og det normale har meget vide rammer. Det er klart at du er farvet af dit arbejde (det er alle vi der arbejder inden for sundhedssektoren ofte:o)) og den viden du har, bruger du naturligvis i forhold til dit barn. Som mor kan man også tit se ting, som andre har svært ved at se eller forstå betydningen af og derfor er det rigtig godt at du får nogen udenforstående til at vurdere din datter.
Hendes søvnrytme, hendes 7 minutters amninger, hendes madindtag osv. lyder altsammen fint. Jeg ser heller ikke noget alarmerende i det du fortæller omkring hendes motoriske og verbale udvikling. Det er klart at hvis man er sortser og tænker i hjernemæssig udvikling, stimuli, sanseintegration og forskellige syndromer, så kan man se fejl og være bekymret omkring alle mennesker - men alt hvad du skriver kan altså være normalt!
Jeg kan herfra hvor jeg sidder jo ikke vurdere din lille datter andet end ud fra det du skriver. Du er super god til at lægge mærke til hende og hendes behov, du (begge I forældre) lyder rigtigt gode til at stimulere hende og der er ikke tale om at I ikke stimulerer hende nok. At gå til babysvømning en gang om ugen er fint ud over alt det andet du laver med hende:o)
Du bliver således nødt til at tro på at det hele nok skal gå og så må du lade personalet på børneklinikken undersøge din datter og tage stilling til hvorvidt der er grund til bekymring eller ej. De kan henvise jer videre, hvis de mener der er grundlag for det.
Jeg håber på det bedste for jeres lille familie. Rigtig meget held og lykke på torsdag - jeg regner med jeg hører fra dig igen:o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske