Brev:
Udviklingsspørgsmål - 7 mdr.
21. april 2008
Alder:
7 mdr.
Udviklingsspørgsmål - 7 mdr.
Hej igen
- og tak for svar de sidste gange. Luna bliver 7 mrd. d 23 april og jeg er stadig bekymret.
Hun pludrer stadig ikke i dialog. Og pludre ikke når jeg pusler hende, hun pludre nogen gange med far når han pusler. Jeg synes ofte at det er spontant at hun siger noget, så nogle gange om dagen siger hun ba ba, buu bu, og pruste lyde ellers er det mest host, rømmer sig eller skrig hun kommer med. Hun siger ofte noget når vi kilder hende eller leger/tumler vildt.
Luna siger meget forskelligt i hele den halve time vi er til baby svømning. Luna har næsten altid sine fingre eller andre ting i munden når hun siger noget…det er som om hun bedst kan /vil sige noget når der er noget i munden. (obs hendes hørelse er fin)…
Hun kan rulle fra mave til ryg, og måske også den anden vej, hun gør det dog sjældent. Kan godt lide at ligge på maven. Ligger hun på ryggen har hun ofte sine tæer i munden men drejer ikke om på siden af den grund. Jeg giver hende ofte nogle puf så hun drejer om på siden, men så kigger hun på mig som om at hun nok selv skal bestemme hvad hun vil og drejer sig om på ryggen igen. På maven forsøger hun ihærdigt at trække sig frem ad med armene og skubbe fra med fødderne.. Kan møve sig ca 5 cm ad to gange men så er kræfterne sluppet op. Har ikke numsen oppe i luften. Hun drejer også fint rundt om sig selv som en viser på et ur.
Hun sidder fin rank og kan gøre det i lang tid mere en 10 min. Har fin balance og kan komme ud på den ene balle og sidde og tilbage igen, kan samle ting op, og komme op igen..har dog ingen egentlig fald refleks til siderne så falder hun ned og vender sig til maven. Hun har også været god til at stå, men er begyndt at blive blød i knæene og stille sig på tæerne, kan dog godt støtte på flad fod. Hun er super god til at spise selv, med ske, gaffel og fingerne, kan ikke selv drikke eller selv fylde på ske/gaffel. Spiser stort set alt også klumper, små hapsere.
Vi synger, taler, fortæller, peger i bog, hører musik, danser, har en gynge i stuen, laver leg øvelser med hende i et lagen. Tager hende med i haven hvor hun ligger på en madras og er klædt på til vejret. Jeg tænker meget på om jeg som mor ikke stimulere hende nok…
Jeg ved det ikke er lang tid siden at jeg sidst skrev til dig og om noget af det samme..men jeg er totalt bekymret, for Lunas udvikling. (jeg arbejder med udviklingshæmmede voksne…jeg ved ikke meget om små børn men en del om hjernen…bekymre jeg mig unødigt)…Vi har en tid hos fys, på børneklinikken på torsdag.
Hvor ofte kan vi tage hende i svømmehallen, vi er til baby svømning 1 gang ugentligt?
Middags søvnen, har hun forkortet, fra før 3-4 timer til nu 1-2 timer…her den sidste uges tid.
Dagsrytmen er en mellemting mellem det tidligere beskrevet og dit forslag.. Luna sover fra 21-6.30 igen 9-10 igen 12.30-14.30 og 17-18. så hun får vel søvn nok.
Hun får mellem 4-6 amninger i døgnet..men jeg synes ikke hun har lyst til ret meget..max 7 min..oftes 3 -4 min…hun bliver tilbudt mme i kop til aftensmaden. Får hun mælk nok.
Jamen altså det blev alligevel en lang smøre..beklager…
Hilsen Line