Svar: Problemer med at sove og opkast
6. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Kære desperate mor
Hvor sover din søn om dagen? Jeg spørger fordi det ud fra din beskrivelse tyder på at det er om aftenen at I har problemet.
Det kan nemlig godt være en fordel at bruge den løsning, som I har om dagen. Mange børn sover f.eks. rigtig godt i deres barnevogn og hvis det er tilfældet hos jer, ser jeg ikke noget problem i atI en periode tager barnevognen ind og putter ham i den om aftenen også, simpelthen for at I kan få lidt mere 'voksentid' sammen. Hvis han hører til de meget livlige børn, som rejser sig op osv. så vil det naturligvis være mest hensigtsmæssigt hvis barnevognskassen kan tages af og stilles på gulvet.
Du skriver at han er glad for at være i stuen hos jer, men bliver ulykkelig, når han bliver puttet i seng. Falder han i søvn i stuen og bliver flyttet, vågner op, eller hvad sker der? Jeg tænker nemlig på om det kunne være en idé i en periode at lade ham falde i søvn i stuen og så flytte ham ind i seng, når han er faldet godt i søvn. I princippet er det jo mest hensigtsmæssigt at blive puttet i engen seng og lære at sove der, men din beskrivelse lyder som om at din søn ikke er parat til dette i øjeblikket. Trygheden kan han således måske få ved at falde i søvn tæt på jer, og hvis I så flytter ham og han vågner lidt op, så er han forhåbentlig så trær at han godt nok registerer sig egen seng, men med lidt strygen over håret osv. affinder sig med dette.
Håber at et af disse forslag vil hjælpe.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske