Svar: Amming og søvn
21. april 2008
Alder:
12 mdr.
Kære trætte forældre
Jeg kan ikke ud af jeres brev se, hvor meget jeres datter bliver ammet nu. Men med den alder hun har, så tænker jeg at I skal overveje om hun ikke helt skal stoppe med at amme? Der er nogle børn som er rigtigt gode til at blive ammet en gang dagligt - lige inden de skal sove og sådan kan det foregå længe, men der er også nogle børn som slet ikke kan finde ud af dette og som bliver frygteligt ulykkelige, når de søger brystet og ikke får det og naturligt bliver forvirrede, når de så andre gange sagtens kan få lov. Det er derfor vigtigt at du/I gør op med jer selv om I skal stoppe amning fuldt ud, fra den ene dag til den anden.
I stedet for amning skal hun jo så have noget andet. Det kan være en kop mælk og en banan - så er I sikre på at hun ikke er sulten eller tørstig og så kan hun få en godnathistorie. Det kan her være en god idé at putte hende på samme værelse som storebror, så I simpelthen skaber nye rutiner hvor de hver især kan ligge i deres senge, I læser højt, sidder der måske lidt, kærtegner, beroliger, synger en sang eller hvad der nu er behov for og så siger godnat og går.
I skal her naturligvis overveje hvordan I skal reagere alt efter hvordan jeres datter har det. Hvis hun er ulykkelig over at I går, så må I blive hos hende, hvis hun synes det er sjovt at I er der, så må I gå. Jeg ved ikke hvor gammel storebror er, men det vil være naturligt at han blander sig lidt, når de skal sove og det er helt okay - hvis lillesøster rejser sig eller larmer, så må han gerne sige "Læg dig ned, vi skal sove nu" eller hvad han nu kan finde på. På den måde hører hun jo at hun ikke er alene og at det passer at hun skal sove. Er hun ulykkelig må I træde til og storebror skal selvfølgelig ikke inddrages bevidst, jeg tænker at det nok vil komme naturligt.
Det kan være en meget stor omvæltning at stoppe amning, flytte værelse, få nye sove- og putterutiner samtidig med at man skal begynde i dagpleje og det kan godt være at I ikke kan gøre det hele på en gang. Det kan derfor godt være at hun lige nu, hvor hun skal begynde i dagpleje, har ekstra meget behov for den tryghed og nærhed som amningen giver og derfor har brug for brystet inden hun skal sove. Om dagen vil amningen naturligt være væk fordi hun jo er i dagplejen og væk fra mor, så på den måde vil det sætte sine naturlige begrænsninger (hvis du altså fortsat ammer om dagen).
I takt med at amningerne nedsættes så nedsættes mælken også og hendes lyst til brystet kan således godt naturligt risikere at blive mindre, sker dette ikke, så må alternativet være en kop mælk og en banan og en godnathistorie...:o)
Hendes søvn vil naturligt ændre sig i løbet af de næste måneder. Hun vil sandsynligvis stille og roligt kunne nøjes med at sove en gang dagligt og samtidig vil hun udvikle sig så meget, at hun på sigt også vil begynde at protestere lidt mod at skulle sove, være ked af at dagen slutter og derfor have lidt sengevægring. Der er således noget fornuftigt i at forsøge at skabe gode sovevaner nu i håb om at I kan få skabt lidt gode rutiner inden alle disse ting begynder at spille ind.
Derfor er mit umiddelbare forslag at I forsøger at gøre det hele på en gang - fjerne amning og introducere nyt putteritual sammen med storebror på fælles værelse. Hvis det så viser sig at det er for svært for hende og at hun er meget påvirket af dagplejestart, meget tryghedssøgende osv. så må du fortsat amme hende inden natten (en amning dagligt) men så stadig holde fast i de nye putteritualer. I takt med at hun så er kørt ind, har indfundet sig med at sove i egen seng på værelse med storebror osv. så kan du fjerne den sidste amning.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske