Svar: Hård mave - det er så synd for hende
21. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Det vil være rigtig godt at se på sammensætningen af din datters indtag af mad og indtag af væske. Nu hvor hun er 7 måneder gammel vil det sandsynligt være fint med 4 måltider skemad og 4 flasker dagligt - derudover skal hun have vand af kop.
Hvis hun kun får 2 flasker dagligt, så skyldes hendes hårde mave sandsynligvis at hun får for lidt væske og jeg vil derfor sende dig en plan for hvordan dagen kan se ud til et 7-8 måneders barn. Jeg tager udgangspunkt i den plan du tidligere har sendt mig.
Morgen 7-7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos eller frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur med en flaske ca 9.30-10
Frokost 12.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurkestænger eller andet at sidde med selv. Vand af kop
Tilbydes flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Tilbydes igen frisk frugt i hånden at sidde med selv.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og begynder nu at få mere og mere mad som tager udgangspunkt i det I andre spiser. Hun må gerne få ris, små stykker af indmaden af en frikadelle, sovs af forskellig slags, mad som smager af noget. De lidt gammeldagsrette med sovs er ofte gode - kartoffelmos og millionbøf, boller i karry, frikadeller og flødekartofler osv. Giv hende også kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolibuketter og ligende i hånden. Hun skal ikke kun have kartoffelmos men skal have mos og sovs af alle slags grøntsager og med kød og fisk og masser af smag.
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme eller vælling. Nogle børn kan springe denne over, men det er de færreste. De fleste har behov for at få det ekstra mælk her. Enten vågner barnet selv op og tager flasken eller også kan du putte hende med en flaske og så tilbyde hende en ekstra flaske inden du selv går i seng - den vil hun måske kunne spise i søvne.
Mit råd er altså at du får sat mælke- og væskemængden op til din datter, at du øger hendes variation af mad, så hun får meget mere forskelligt og meget mere familiemad. Så vil hendes mave få det bedre.
Hvis dette fortsat ikke er nok, så må du øge hende i laktulose. Det er meget vigtigt at maven fungerer, da det spiller meget ind på hendes trivsel og udvikling i øvrigt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske