Svar: Knap 2-årig svær at ligge om aftenen
6. marts 2004
Alder:
22 mdr.
Kære "Putter"
Først vil jeg gerne kondolere i forbindelse med at du har mistet din mor.
Der er mange ting som spiller ind på din datters ændrede søvnrytme. For det første har hun en alder, hvor hun drømmer meget om natten og kan have mareridt. Det giver naturligvis en del uro, og kan også gøre at barnet har svært ved at lægge sig til at sove.
For det andet, så har det helt sikkert betydning at du har mistet din mor. I har været igennem en svær periode med sygdom og der er ikke tvivl om, at din datter vil kunne mærkse den mindste uligevægt hos dig. Selvom du prøver at være glad, smilende og så vidt muligt ikke 'lade dig mærke med noget', så fornemmer hun helt klart at du har været/er ked af det. Hun er endnu for lille til at forstå, hvad døden er og forholde sig til dette, men hun vil sandsynligvis fornemme at der mangler en person og hun kan godt føle utryghed i forbindelse hermed.
Derudover så fortæller du jo at du også er gravid. Tillykke med det:o) Din mave vokser og det betyder at din datter oplever at der sker en ændring med dig. Der er ikke længere så god plads på skødet og måske siger du oftere nej til at bære rundt på hende end du gjorde tidligere. I kraft af sin alder kan hun ikke forholde sig til dette, men hun kan godt føle en uro simpelthen fordi hun fornemmer at der sker ændringer i jeres familie.
Jeg tror derfor helt sikkert at den ændrede soverytme hænger sammen med både hendes alder og de ting, der sker i jeres familie i øjeblikket.
Jeg synes det er en rigtig god idé fortsat at putte hende i egen seng, som hun jo er vandt til og efter et fast putteritual. Det er også helt rigtigt at gå ind til hende. Når hun græder og føler sig utryg, så er det vigtigt at I viser hende at I er der for hende, så hun lærer at hun trygt kan lægge sig til at sove igen. Det er naturligvis hårdt hvis putningen hver aften skal tage en time, men mon ikke det er en overgang?
Jeg kan godt forstå at I gerne ville have hende til at sove bedre før den lille ny kommer, men forsøg ikke at tage sorgeren på forskud. Måske reagerer hun voldsomt på at blive storesøster og måske ikke. Måske vil det hjælpe hende at finde ro, når den lille også sover. Se tiden an og se hvad der sker. At give sine børn tryghed er alfa omega og ud fra din beskrivelse, så lyder det som om, at det er det, det handler om hos jer lige i øjeblikket.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske