Svar: Hvor mange kcal i døgnet?
3. marts 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Amys mor
Energi udregnes i kilokalorier (kcal) eller kilojoule (kJ) og vores energi får vi gennem protein, fedt og kulhydrat.
Små børn har brug for meget energi, fordi de inden for det første leveår tredobler deres vægt. fra 1-2 års alderen øges vægten med ca 1/3 og i 3 års alderen øges vægten med 1/4.
For at små børn kan få dækket deres energibehov, er det vigtigt at de får en kost som indeholder meget fedtstof. En lille mavesæk kan ikke rumme så meget og derfor er det vigtigt at de hyppige måltider de får er energirigtige.
Fedtenergiprocenten bør i ½ - 1 års alderen være 35-45 pct. af enrgiindtagelsen. Derudover skal kosten være så varieret som muligt. Før 1 års alderen er de fleste børn meget modtagelige for at smage nyt, de vokser meget og har en naturlig nysgerrighed, som man skal benytte sig af.
Jeg tror det er vigtigt at man ikke laver udregninger over sit barns kost, men simpelthen sørger for at tilbyde det hyppige og varierede måltider.
En kostplan til et barn på din datters alder kunne eksempelvis se sådan her ud:
Morgen: øllebrød eller havregrød
Formiddag: ½ bolle med ost, samt frugt
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, samt tilbehør af forskelligt grønt (ærter, majs, pebberfrugt, tomat, agurk)
Eftermiddag: yoghurt/A38 med drys og lidt frugt. ½ bolle.
Før aftensmad: Igen lidt grønt at vælge imellem
Aften: Aftensmad som den øvrige familie og evt. lidt frugt eller frugtgrød til dessert.
Til den hjemmelavede mad skal der tilsættes fedtstof. Som drikkelse tilbyde hovedsageligt mælk og vand. Lidt juice kan man også give, eller juice kan hældes over lidt frisk frugt.
I følge sundhedsstyrelsen retningslinier vil et barn på din datters alder have følgende energibehov:
400 kJ/kg/dag eller 95 Kcal/kg/dag.
Håber du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske