Svar: Vores dreng på 13 mdr. kravler ikke
3. marts 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Lise
I princippet gør det ikke noget at din dreng bliver lidt hissig, for netop temperamentet kan være med til at han kommer igang. Når han 'ligger og spræller' kan han måske blive så hidsig, at han får lavet en bevægelse, der pludsleig gør at han kommer fremad og derved lærer noget nyt. Det er sandsynligvis også den måde han har lært sig at krybe på?
Der sker derfor ikke noget ved at han bliver lidt hidsig, men bliver han direkte ulykkelig, så skal du naturligvis tage dig af ham og hjælpe ham. I må meget gerne fortsat hjælpe ham op på alle fire, så kan begynde at rokke igen. Hvis I har et glat gulv, som gør det svært for ham at blive stående på gulvet kan det være en fordel i en periode at sy skindlapper på hans bukseknæ. Derved står han bedre fast og det er ikke så tosset med skindlapper til en lille dreng:o)
Netop den alder din søn har nu gør at han ofte bliver frustreret. Der er så meget han gerne vil, men han kan ikke selv og føelesen af frustratione kender vi jo selv. Du skal derfor finde balancen imellem at lade ham prøve og så støtte ham, når du kan få lov. Hvis du interesserer dig for børns udvikling i 1-3 års alderen kan jeg foreslå dig at læse bogen "Ka´selv - vil´selv, men du må hjælpe mig" skrevet af Grethe Kragh-Müller. Det er en bog som netop handler om det der før hed trodsalderen men som nu hedder selvstændighedsfasen. Den handler om hvorfor barnet handler som det gør og hvordan vi lettere kan løse de konflikter vi møder i hverdagen.
Med hensyn til at kravle, så er det vigtigt fordi barnet udvikler krydsmønster. Krydsmønster har betydning for samarbejdet mellem højre og venstre hjernehalvdel. Når barnet kravler sker der små rotationer i ryggen, armene styrkes og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og bevæge det frit i alle retninger. Barnet lærer derved også at fiksere med øjnene på en anden måde end tidligere. At kunne koordinere arme og ben har betydning, når barnet skal lære at gå og løbe.
Der er nogle børn som springer kravlestadiet over og enten rejser sig op eller 'gumper' på numsen i stedet for. Hvis barnet springer kravlestadiet over er det vigtigt, at man senere hen lærer barnet at kravle, så 'hullet fyldes ud'.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske